Özet:
Araştırmada ortaokul fen bilimleri ders kitaplarının eğitimsel tasarımına yönelik öğretmen görüşlerinin ve öğrenci tutumlarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada yer alan öğretmen görüşlerinin belirlenmesi için yarı yapılandırılmış görüşme formu ve öğrenci tutumlarını belirlemek için alanyazında yayımlanan ders kitaplarına yönelik öğrenci tutum ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada yer alan öğretmen görüşme çalışmasının örneklemini Antalya ili Kumluca ilçesinde görev yapmakta olan 10 ortaokul fen bilimleri ders öğretmeni oluşturmaktadır. Öğrenci tutum ölçeği çalışma örneklemini Antalya ili Kumluca ilçesinde öğrenim gören 922 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada alanyazından elde edilen öğrenci tutum ölçeğinin çalışma örnekleminde geçerliliğini sağlamak amacıyla yapılan çalışmada toplanan veriler ile açımlayıcı faktör analizi (AFA) yapılmıştır. Tutum ölçeğinin belirlenen 5 alt faktörü üzerinde doğrulayıcı faktör analizleri (DFA) uygulanmış, ölçeğin yapı geçerliliği sağlanmıştır. Öğrenci tutumları belirleme çalışmasında elde edilen veriler ile betimsel analizler ve ANOVA testleri SPSS 23.0 ve LİSREL paket programları ile gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda elde edilen bulgular ile ortaokul fen bilimleri öğretmen görüşleri doğrultusunda ortaokul fen bilimleri ders kitaplarının eğitimsel tasarımının içerisinde yer alan içerik düzenleme stratejileri, öğretme öğrenme yöntemleri ve ölçme değerlendirme yeterlilikleri açısından geliştirilmesi gerektiği belirlenmiştir. Bunun yanı sıra ortaokul fen bilimleri ders kitaplarına yönelik öğrenci tutumlarının öğrenci sınıf düzeylerine göre farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.