Özet:
Günümüz Türkçe eğitim programlarında Refik Halit Karay'ın "Gurbet Hikâyeleri" eserinde yer alan "Eskici" metninin, Milli Eğitim Bakanlığının 5.6.7. ve 8. sınıf seviyelerinde farklı yıllarda okutulan ders kitaplarında yine farklı dil becerisi alanlarında görülmektedir ve kullanılmıştır. Bu çalışmanın amacı "Eskici" metninin ortaokullarda her sınıf seviyesinde ve farklı dil becerisi kazanımlarının aktarılması noktasında referans olan hususlarının belirlenmesi ve ortaya koyulmasıdır. Eskici, çocuk ve ana dili arasındaki güçlü bağı anlatan en önemli yapıtlardan birisidir. Metinde yer alan kelime ve cümle bilgisine dair tüm ayrıntılar okuyucuyu kendi bünyesine hapsederek olayı bire bir yaşamasına hizmet etme gayesiyle yazılmıştır. Anlatılan konu ve yazarın anlatış biçimi adeta kucaklaşarak aynı çizgi üzerinde yürümektedir. "Eskici" metnindeki verilerin çözümlenmesinde alan araştırması yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini "Eskici" metnini içeriğinde barındıran Türkçe ders kitapları, örneklemini ise 2012 -2018 yılları arasında okutulan Türkçe ders kitapları oluşturmaktadır.