Abstract:
Bu çalışmada Türkiye'de işletmecilik eğitimi veren fakülte veya bölümlerin, hızlı küreselleşme sürecinin değiştirdiği insan kaynaklan taleplerini ve muhtelif müşteri gruplarının beklentilerini karşılayabilmek amacıyla, son yıllarda programlarında ne tür değişiklik, yenilik ve iyileştirmeler planladıkları ya da yaptıkları ve bu değişikliklerin daha kaliteli bir eğitim vermek amacıyla eğitim-öğretim programlarına, bu programlan destekleyen süreçlere ve iş görme usullerine nasıl yansıtıldığı ortaya çıkartılmaya çalışılmıştır. Bu çalışma, sınıfında en iyi işletmecilik okuUannın Avrupa Kalite Ödülü kriterleri ile değerlendirilmesinin hem diğer okullara bir kıyas modeli oluşturması hem de yükseköğretim sisteminde verimliliği ve etkililiği sağlayacak bir fırsat olarak Toplam Kalite Yönetimi prensiplerinden yükseköğretim kurumlanmn ne şekilde faydalanabileceğini göstermesi açısından önemli bir referans olacağı inancıyla gerçekleştirilmiştir. Üç bölümden oluşan çalışmanın birinci bölümünde, eğitim ve kalite ile ilgili temel kavramlar, Toplam Kalite Yönetimi felsefe ve ilkeleri, kalite değerleme ödül ve standarttan ve eğitimde kalite konulan ele alınmıştır. İkinci bölümde yüksek öğretim kurumlanmn iş mükemmelliği modeline göre değerlendirilmesi, yüksek öğretimin kalitesini etkileyen faktörler, Bilgi Toplumunun gereksindiği insangücü profili, işletmecilik okullarına yöneltilen eleştiriler ve okulların yeniden yapılanma çalışmalan, yaşam boyu öğrenme, 21. Yüzyıl işletmecilik eğitimi için vizyon ve öneriler, Türkiye'de işletmecilik eğitimine genel bir bakış, işletmecilik eğitiminin tarihçesi, dünyada ve Türkiye'de yükseköğretimin ve işletmecilik eğitiminin kalitesine ilişkin çalışmalar konulan işlenmiştir. Üçüncü bölümde ise saha çalışmasının bulgulannm yorumlanması, sonuç ve öneriler yer almaktadır. Bu araştırmanın örneklemi olarak, Türkiye'de ÖSYM puanı ile öğrenci kabul eden işletme fakülte ve bölümleri içinde taban puanı en yüksek ilk 30 okul seçilmiştir. Araştırmanın verileri, araştırmanın amacına uygun olarak oluşturulmuş anket ve gözlem formu ile toplanmıştır. İşletmecilik okullarının, liderlik, politika ve stratejiler, insan kaynaklan yönetimi, organizasyonun fiziki ve diğer kaynaklanmn politika ve stratejileri destekleyecek biçimde tahsisi, akademik anlamda kritik süreçlerin yönetimi, müşterilerin tatmini ve topluma, faaliyette bulunulan yöreye ve iş çevrelerine katkı konularında Avrupa Kalite Ödülü kriterlerine göre incelendiği bu araştırmadan sonuç olarak, işletmecilik okuUannın, gerek iş görme usulleri gerekse eğitim-öğretimle ilgili uygulamalan açısından kalite yolculuğunun henüz başlarında olduğu ortaya çıkmıştır.