Özet:
Araştırmada ortaokul matematik dersi içerisinde yer alan problem çözme etkinliklerini problem kurma yaklaşımıyla işlenmesinin öğrencilerin problem çözmeye yönelik algılarına etkisini belirlemek amaçlanmaktadır. Ayrıca ortaokul matematik ders kitaplarında yer alan problem çözmeye yönelik içeriklerin eğitimsel açıdan incelenmesi ve ortaokul matematik öğretmenlerinin öğrencilerin problem çözme becerilerine yönelik görüşlerinin belirlenmesi ile öğrenme sürecinin içerisinde yer alan önemli bazı değişkenlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel ve nicel verilerin birlikte ele alınıp çözümlenmesine yönelik çalışmalara dayanan karma araştırma modeli bağlamında kurgulanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinden, nicel yöntemlerden ön test-son test deney kontrol gruplu yarı deneysel çalışmada uygulanan algı ölçeğinden elde edilen veriler kullanılmaktadır. Araştırma içerisinde bulunan ortaokul matematik ders kitabı eğitimsel tasarımı inceleme çalışmasında 2020-2021 Eğitim yılında okutulan 3 farklı ders kitabı çalışma grubu olarak alınmıştır. Matematik öğretmenleri yarı yapılandırılmış görüşme çalışmasında Antalya ili Kumluca İlçesinde görev yapmakta olan 20 ortaokul matematik öğretmeni çalışma grubunu oluşturmaktadır. Deney kontrol gruplu yarı deneysel çalışmasının örneklemini Antalya ili Kumluca İlçesinde öğrenim gören 111 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler ile içerik inceleme analizi, ön test-son test t-testi analizleri, Ancova analizi ve betimleyici analizlerde spss paket program kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre ortaokul matematik ders kitaplarında yer alan problem çözmeye yönelik içeriklerin eğitimsel tasarımının yeterli olmadığı, öğretmen görüşlerinin öğrencilerin problem çözmeye becerilerinin istenilen düzeyde olmadığı, yapılan yarı deneysel çalışma bulgularına göre problem kurma yaklaşımıyla yürütülen problem çözme öğretim sürecinin öğrencilerin problem çözmeye yönelik algılarını olumlu yönde etkilediği sonucuna varılmıştır.