Abstract:
Bu araştırmanın amacı Buket Uzuner'in Su, Toprak ve Hava üçlemesinin değerler eğitimi bağlamında incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırmaya dayalı betimsel tarama modeli esas alınmış, veri toplama tekniği olarak doküman analizi tekniğinden faydalanılmıştır. Araştırmada, Buket Uzuner'in Uyumsuz Defne Kaman'ın Maceraları/ SU, Uyumsuz Defne Kaman'ın Maceraları/ TOPRAK, Uyumsuz Defne Kaman'ın Maceraları/ HAVA adlı kitaplar Türkçe Dersi Öğretim Programı'nda (2019) yer alan kök değerler esas alınarak incelenmiştir. Analiz aşamasında eserler okunmuş, kök değerleri yansıtan ifadeler fişlenmiştir. Eserlerde ulaşılan kök değerlerin sıklığı tespit edilerek her eser için farklı tablo oluşturulmuştur. Ardından elde edilen veriler kitaplardan alıntılanan örnek cümlelerle birlikte yorumlanarak raporlaştırılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre eserlerde, öz denetim, sevgi, saygı ve sorumluluk kök değerlerinin en çok öne çıkan kök değerler olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanında yardımseverlik, vatanseverlik, adalet, dostluk ve sabır kök değerleri farklı eserlerde ön plana çıkmıştır. Ayrıca kitaplar genel olarak ele alındığında adalet, dürüstlük ve sabır kök değerlerinin diğer değerlere nispeten geçiş sıklığının daha az olduğu tespit edilmiştir. Eserler değerlerin öğretimi açısından ele alındığında, Uyumsuz Defne Kaman'ın Maceraları/SU adlı eserin öz denetim, sevgi ve sorumluluk; Uyumsuz Defne Kaman'ın Maceraları/TOPRAK adlı eserin öz denetim, saygı, sevgi ve sorumluluk; Uyumsuz Defne Kaman'ın Maceraları/HAVA adlı eserin öz denetim, saygı ve sevgi değerlerinin öğretiminde kullanılabilecek nitelikte olduğu tespit edilmiştir.