Abstract:
Bu çalışmada Türkçe Öğretim Merkezlerinde (TÖMER) Türkçe eğitimi alan öğrencilerin dil öğrenme ihtiyaçları analiz edilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın temel amacı, yabancılara Türkçe öğretiminde öğrencilerin ihtiyaçlarını belirlemek; bu ihtiyaçların yaş, cinsiyet ve dil seviyeleri gibi değişkenler karşısında farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. Çalışma, nitel araştırma yaklaşımlarıyla uygulamalı bir araştırma projesi olarak geliştirilmiştir. Bu çalışmaya toplam 63 öğrenci farklı Türkçe Öğretim Merkezlerinden (TÖMER) katılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerden nicel veriler toplamak için ihtiyaç analizi anketi kullanılmıştır. Anketlerin incelenmesinde öncelikle frekanslar ve yüzdeler kullanılmış, yaş, cinsiyet ve dil seviyelerine göre anlamlı bir farkın oluşup oluşmadığını ortaya çıkarmak için sorulara ki-kare testi uygulandı. İhtiyaç analizi anketi sonuçlarına göre TÖMER'de öğrenim gören öğrencilerin dil öğrenme ihtiyaçları; eğitim ve iş olanakları, bireysel ilgi ve ihtiyaçlar ile sınıf içi iletişime odaklanmıştır. Sonuçlara göre cinsiyet, yaş ve dil düzeyleri açısından anlamlı bir farklılık yoktur.