Abstract:
Araştırmanın temel amacı, ergenlerde psikolojik iyi oluş, sosyal medya bağımlılığı, aile yaşam doyumu ilişkisinin incelenmesi ve sosyal medya bağımlılığı ve psikolojik iyi oluş ilişkisinde aile yaşam doyumunun aracılık rolünü test etmektir. Araştırmada aynı zamanda ergenlerde psikolojik iyi oluşun cinsiyet, sınıf, anne-baba birlikteliği, Facebook, Youtube, İnstagram, Twitter, Whatsapp kullanım sıklığına göre anlamlı bir şekilde farklılık gösterip göstermediğinin incelenmesi de amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Antalya İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Antalya İmam Hatip Anadolu Lisesi, Aksu Fen Lisesi, Adem Tolunay Anadolu lisesi, Antalya Anadolu lisesi öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma grubu 205 kız, 376 erkek toplam 581 lise öğrencisinden oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında 'Kişisel Bilgi Formu', 'Ergenlerde Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği', 'Aile Yaşam Doyumu Ölçeği' ve 'Psikolojik İyi Oluş Ölçeği' kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS ve AMOS programında test edilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde; t-Testi ve ANOVA , kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada, çalışma modeli yapısal eşitlik modeliyle test edilmiş ve kabul edilebilir uyum değerler içinde doğrulanmıştır. Araştırma bulgularına göre, ergenlerde psikolojik iyi oluş ; cinsiyete, anne-baba birlikteliğine, sınıfa , Facebook kullanım sıklığına , Youtube kullanım sıklığına , İnstagram kullanım sıklığına , Twitter kullanım sıklığına ve Whatsapp kullanım sıklığına göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Sosyal medya bağımlılığının, psikolojik iyi oluş ile ilişkisinde ise aile yaşam doyumunun kısmi aracılık rolü olduğu bulgular arasında yer almıştır.