Özet:
Toplumların eğitim durumlarının yıllara göre değişimlerinin incelenmesinde eğitim göstergeleri her zaman önemli bir yer tutmuştur. Eğitim üzerine karar vericiler tarafından uygulanan politikaların eğitim göstergeleri üzerine etkilerinin araştırılması güncelliğini koruyan bir konudur. Model uygunluğu için Hausman testi kullanılmış ve teste uygun model, analizde değerlendirilmiştir. Araştırmada kullanılan veriler Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) ve Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) resmi istatistiklerinden elde edilmiştir. Elde edilen verilerden, okul öncesi eğitimde okullaşma oranı bağımlı değişken olarak alınmış ve nüfus, okuryazarlık oranı, 25-49 yaş kadın işsiz oranı, halk kütüphaneleri kullanıcı sayısı, derslik sayısı ve son olarak 5 yaş altı ölüm hızı ise bağımsız değişkenleri oluşturmuştur. Değişken türleri ile birim olarak Akdeniz bölgesi illerini, zaman olarak ise 2012-2019 yılları belirlenmiştir. Yapılan çalışmada, birim ve zamana bağlı olarak değişkenlerin incelendiği istatistiksel analizde zaman kategorisinde yıllara bağlı değişkenleri, birim kategorisinde illerin etkisi ve değişkenlerin birim ve zamana göre etkisi ortaya çıkarılmaktadır. Ortaya çıkan analiz sonucunda model ile yapılan değerlendirmelere bağlı olarak tahminler yapılmıştır.