Abstract:
Çalışmanın amacı, Azerbaycan'da "Potansiyel Okul Direktörleri Eğitim Programı"na katılmış okul yöneticilerinin, eğitim programına ve okul yönetimine dair görüşlerini inceleyerek, yöneticilerin mesleki yeterliliklerine ilişkin durumu ortaya koymaktır. Çalışmada, nitel çalışma yaklaşımlarından bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. Çalışmanın çalışma grubunu, amaçlı örnekleme yönteminin benzeşik örneklemeyle belirlenmiş "Potansiyel Okul Direktörleri Eğitim Programı"nı tamamlayıp, Azerbaycan'ın Bakü ilinin umum tahsil mekteplerinde görev alan 16 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Yapılmış yüz yüze görüşme, gözlem ve doküman analizi sonucunda katılımcıların eğitim programına ve okul yönetimine ilişkin görüşleri saptanmaya çalışılmıştır. Veri toplama sürecinde elde edilmiş veriler betimsel analizle çözümlenmiştir. Yapılan analiz sonucunda okul yöneticilerinin hazırlanmasıyla ilgili düzenlenen hizmet öncesi eğitimin birtakım eksikleri olmasına rağmen yöneticilere mesleki yeterliliklere sahip olma konusunda katkı sağladığı görülmüştür. Ayrıca literatürde okul yöneticilerinin yeterlilikleriyle ilgili saptanan bulguların çalışmanın bulgularıyla örtüşmesi Azerbaycanlı yöneticilerin çeşitli liderlik özelliklerine sahip olduğunu göstermektedir. Çalışma sonucunda yöneticilerin yeni göreve başlarken karşılaştıkları güçlükler dikkate alınarak hizmet öncesi eğitim programının içeriğinde yenilikler yapılması, yöneticiler için hizmet içi eğitimler düzenlenmesi ve mentor desteğinin sağlanması gerektiği söylenebilir.