Abstract:
Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenliği öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamlarından kabul edilebilecek hafıza mekânlarını tanımasını, sosyal bilgiler eğitimi ile ilişkilendirmesini sağlamak ve hafıza mekânlarını alanlarında nasıl kullanacaklarını onlara göstermektir. Araştırmada nitel araştırma modellerinden eylem araştırması kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen, "Görüşme Formu 1" ve "Görüşme Formu 2" kullanılmıştır. Uygulama süreci başlamadan önce araştırmacı, sosyal bilgiler öğretmenliği son sınıf öğretmen adaylarına Görüşme Formu 1'i uygulamıştır. Uygulanan formun incelenmesi sonucunda sorulara yetersiz cevap veren öğretmen adaylarından gönüllü 23 kişi çalışma grubu olarak belirlenmiştir. Çalışma grubu ile 30 oturum ve toplam 57 saat uygulama yapılmıştır. Her oturum sonunda öğretmen adaylarından uygulama ile ilgili dönütler alınmıştır. 30 oturum sonunda çalışma grubuna "Görüşme Formu 2" uygulanmış ve tüm süreçle ilgili değerlendirme yapılmıştır. Çalışma grubundan elde edilen veriler, betimsel analiz ve içerik analizinden yararlanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde, uygulamalar sonunda çalışma grubundaki sosyal bilgiler öğretmenliği öğretmen adaylarının hepsinin hafıza mekânlarını açıklayabildiği söylenebilir. Ayrıca okul dışı öğrenme ortamları içerisinde hafıza mekânlarını belirleyebildiklerini, sosyal bilgiler dersi kazanımlarıyla hafıza mekânlarını ilişkilendirebildiklerini ve hafıza mekânlarını kullanarak okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik ders planı hazırlayabildiklerini söylemek mümkündür.