Özet:
Dijital oyun endüstrisi, dijitalleşmeye dayalı önemli endüstrilerden biri olarak, gelişimini teknolojinin değişimine bağlı olarak ilerleten, yaratıcı ve teknik bilgiyi temel alan, dijital ekonominin ihtiyaç duyduğu nitelikli iş gücünü içinde barındıran bir endüstri alanıdır. Dünyada ve Türkiye'de her geçen gün piyasa hacmini artırarak genişleyen dijital oyun endüstrisi, emek ve çalışma biçimlerindeki değişim ve dönüşüm süreçlerinin gözlenebileceği en uygun alanlardan birisi olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada, yeni iletişim teknolojilerinin "yeni" ve "dijital" bir ekonomiyi nasıl biçimlendirdiği, emeğin yapısını ve niteliğini nasıl dönüştürdüğü temel sorunsalından hareket edilmiştir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de dijital oyun endüstrisi içerisinde çalışan oyun geliştiricilerin çalışma koşullarına, kültürüne ve emek süreçlerine yoğunlaşarak, yeni teknolojilerle biçimlenen yeni kapitalizmde emeğin farklılaşan niteliklerini anlamaya çalışmaktır. Emeğin yeniden nasıl biçimlendiği, hangi emek türlerinin ortaya çıktığı, çalışma sürecindeki dönüşümün etkileri, Türkiye'de Dijital Oyun Endüstrisinde Çalışan Oyun Geliştiriciler" örneği üzerinden irdelenerek açıklanmaya çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, nitel araştırma yöntemi benimsenerek, katılımcılara amaçlı örneklem tekniği ile ulaşılmıştır. Kurumsal firma bünyesinde çalışan, bağımsız/indie ve freelance çalışan Türkiye'deki dijital oyun geliştiriciler ile derinlemesine görüşmeler yapılarak, elde edilen veriler, ilgili literatür ile ilişkilendirilerek analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular, yeni iletişim teknolojilerinin "hız", "an", çabukluk", "etkileşimsellik" gibi özelliklerinin, dijitalleşme süreçleri ile yeni ve farklı görünümler aldığını ve yeni bir ekonomiyi biçimlendirdiğini göstermektedir. Yeni ekonomik düzende, özellikle yeni teknolojiler dolayımıyla büyüyen sektörlerde, dijitalleşme süreçleri emek yapısının ve niteliklerinin değişmesine sebep olmaktadır. Bu çalışmada elde edilen veriler; dijital oyun geliştiricilerin emek biçimlerini; "duygusal emek", "yaratıcı emek", "izleyici emeği", "bedava/ücretsiz emek", "dijital emek" bağlamında tanımladıklarını ortaya koymaktadır. Aynı zamanda veriler, dijital oyun endüstrisinin tek bir emek biçimine indirgenemeyeceğini ve dijital oyun endüstrisi özelinde yeni emek ve çalışma biçimlerinin görünür hale geldiğini ortaya koymaktadır.