Özet:
Bu araştırmada, ilkokul öğrencilerinin müzik dinleme, şarkı söyleme ve çalgı çalmaya yönelik güdülerinin onların evdeki müziksel ortamları, akran, öğretmen ve kendilerinin müzik etkinliklerini gerçekleştirme durumlarına göre anlamlı farklılıklar gösterip göstermediğinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde olan bu araştırmanın çalışma grubu, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Antalya ilinin Muratpaşa, Konyaaltı, Kepez ilçelerinden seçilen birer ilkokulda öğrenim görmekte olan ilkokul 2, 3, ve 4. sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmada veriler "Müzik Dinlemeye Yönelik Güdü Ölçeği", "Şarkı Söylemeye Yönelik Güdü Ölçeği", "Çalgı Çalmaya Yönelik Güdü Ölçeği" ve araştırmacı tarafından hazırlanan "Kişisel Bilgi Formu" kullanılarak toplanmıştır. Araştırmaya 350 ilkokul öğrencisi katılmıştır. Araştırmada veriler, betimsel istatistikler, t-Testi, ANOVA (Tukey) ve Pearson Korelasyon analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre ilkokul öğrencilerinin müzik dinleme, şarkı söyleme ve çalgı çalmaya yönelik güdülerinin yüksek düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin bireysel müzik etkinliklerini gerçekleştirme durumlarına göre; çalgı çalan, müzik dinleyen, şarkı söyleyen, müzik topluluğuna üye olan, çalgısı olan ve evinde müzikli oyuncağı bulunan öğrencilerin müzik dinleme, şarkı söyleme ve çalgı çalmaya yönelik güdülerinin diğer öğrencilere göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin evdeki müziksel ortamlarına göre; evinde aile üyelerinden birinin çalgı çaldığı ve aile üyeleri ile birlikte çalgı çalan, müzik dinleyen ve şarkı söyleyen öğrencilerin; müzik dinleme, şarkı söyleme ve çalgı çalmaya yönelik güdüleri diğerlerine göre anlamlı düzeyde yüksektir. Öğrencilerin, akranlarının müziksel etkinlikleri gerçekleştirme durumlarına göre; çalgı çalabilen arkadaşa sahip olan, arkadaşlarıyla birlikte çalgı çalan, müzik dinleyen ve şarkı söyleyenlerin; müzik dinleme, şarkı söyleme ve çalgı çalmaya yönelik güdülerinin diğer öğrencilere göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin öğretmenlerinin sınıf içinde gerçekleştirdikleri müziksel etkinliklere göre; derslerde öğretmeni çalgı çalan ve şarkı söyleyen öğrencilerin; müzik dinleme, şarkı söyleme ve çalgı çalmaya yönelik güdülerinin anlamlı düzeyde yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada, ilkokul öğrencilerinin, cinsiyetleri ile müzik dinleme, şarkı söyleme ve çalgı çalmaya yönelik güdüleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Kız öğrencilerin, müzik dinleme, şarkı söyleme ve çalgı çalmaya yönelik güdülerinin erkek öğrencilere göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu bulunmuştur. İlkokul öğrencilerinin sınıfları ile müzik dinleme, şarkı söyleme ve çalgı çalmaya yönelik güdüleri arasındaki ilişki incelenmiş olup 2. Sınıf öğrencilerinin müzik dinlemeye yönelik güdülerinin, 3. Sınıf öğrencilerine göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır. İlkokul öğrencilerinin okulları ile müzik dinleme, şarkı söyleme ve çalgı çalmaya yönelik güdüleri arasındaki ilişkiler incelenmiş olup Doktor Cahit Ünver İlkokulu (DCÜ) öğrencilerinin çalgı çalmaya yönelik güdülerinin, Ahmet Ferda Kahraman İlkokulu (AFK) öğrencilerine göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu bulunmuştur.