Abstract:
Günümüzde işletmelerde gerçekleşen mesleki hileler işletmelerin oldukça yüksek tutarlarda kayıp vermelerine ve hatta iflas etmelerine neden olmaktadır. Bu hileler sonucunda gerçekleşen skandallar yatırımcıların güvenini zedelemektedir. Bu çalışmanın amacı, Antalya ilindeki beş yıldızlı konaklama işletmelerinde gerçekleşen çalışan hilelerinin, bu hilelerin gerçekleşme şeklinin, hile eylemini yapanların profilinin ve davranış özelliklerinin, hile gerçekleşen işletmelerin genel özellikleri ile hileye maruz kalmalarındaki sorumluluklarının belirlenerek bu hilelerin tespit edilmesi ve önlenmesi için işletmelere çözüm önerileri getirmektir. Bu amacı gerçekleştirmek için Kültür ve Turizm Bakanlığı'na kayıtlı, Antalya ilindeki beş yıldızlı konaklama işletme yöneticilerine anket yöntemiyle araştırma yapılmıştır. Çalışmada finansal tablo hilesi ve varlıkların kötüye kullanılması ile demografik faktör grupları arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı ve işletmenin hileye karşı sorumluluklarının finansal tablo hilelerini ve varlıkların kötüye kullanılmasını anlamlı şekilde etkileyip etkilemediği sorularına cevap aranmıştır. Bu sorular kapsamında ankette elde edilen verilere t testi, tek yönlü varyans analizi, korelasyon ve basit doğrusal regresyon analizi uygulanmıştır. Anket sonuçları değerlendirilirken beş yıldızlı konaklama işletmelerinde hile gerçekleşip gerçekleşmediği, hile yapanların demografik ve davranışsal özellikleri, hile sürecinde içinde bulundukları durumlar, gerçekleşen mesleki hile türleri ve işletmelerin bu hilelerle ilgili sorumlulukları hakkında elde edilen sonuçlar belirtilmiştir.