Özet:
Bu çalışmada, Çağdaş Türk Resim Sanatı ressamlarından Nuri Abaç (1926-2008)'ın Türk Resim Sanatı'ndaki yeri, sanat anlayışı, kendine özgün üslubu incelenmiştir. Günümüz Türk resim sanatında birbirinden farklı sanat anlayışları farklı dünya görüşlerini yansıtmıştır. Sanatçıların her biri bu sanat anlayışlarını kendine özgü bir gerçeklikle dışavurumcu, soyut, yenilikçi, gerçekçi, düşsel gibi çeşitli şekillerde sanatlarına aktarmış, bazen de eleştirel yaklaşarak aslında sanatı da yorumlamışlardır. Türk sanatı Cumhuriyetten sonra, tarih olarak 1940'larda, sanatın farklı dallarıyla ve farklı aktarış biçimleriyle zengin ve dinamik bir sanat olmuştur. Nuri Abaç, yaşamı boyunca sanatı zamanının en değerli parçası olarak görmüştür. Sanat arayışı hiç bitmeyen sanatçının resimlerinde folklorik, yerel, geleneksel, fantastik, mizahi ve ulusal imgeler yer almıştır. Abaç, gerçek dünyanın gerçeküstücü bir üslupta yanılsamalarını yapmış, geleneksel ile çağdaş imgelerini öz ve biçim açısından geleneksel tarihimizle yorumlayarak sanatını ulusallık düzeyine ulaştırmıştır. Ayrıca masalsı ve düşsel anlatımıyla Nuri Abaç perspektif kaygısı gütmeden ince bir mimari ustalıkla minyatürlerde gördüğümüz şematik anlatım, minyatür etkisi ve Karagöz betimlemeleri, renkli dekoratif ögeleri resimlerinde çağdaş bir yorumla işlemiştir. Nuri Abaç'ın resimleri, 1970 öncesi ve sonrası olmak üzere iki farklı döneme ayrılmış olup, bu çalışmaları ile birlikte Nuri Abaç'ın yapmış olduğu kitap resimlemeleri ayrıntılı olarak irdelenmiştir. Ayrıca bu araştırmada, Çağdaş Türk Resim Sanatı ressamlarından Nuri Abaç'ın hayatı, ödülleri, folklorik öğeler içeren resimlerinde işlediği konular, sanat anlayışı Türk resmi çerçevesinde incelenmiş olduğu için Türk sanatıyla giriş yapılmış ve ilgili konulara da yer verilmiştir.