Abstract:
Kapitalist sistemin önemli araçlarından biri olan reklamlarda gerçeklik, kimi temsillerle yeniden inşa edilir. Reklamlarda kadın, erkek, anne, baba, çocuk gibi tekil özneler temsil edilmekle birlikte bir kurum olarak aile de sıklıkla temsil edilir. Çünkü aile, işgücünün yeniden üretimini sağlayarak mevcut düzeni sürekli kılar. Bu nedenle aile, reklamlar aracılığı ile temsil edilerek yüceltilir ve böylece egemen ideoloji yeniden üretilir.Bu tez çalışmasında, televizyon reklamlarında bir kurum olarak ailenin nasıl temsil edildiği ve egemen ideolojinin nasıl yeniden üretildiği saptanmaya çalışılmıştır. Bu amaçla çalışmada, ailenin şekillenmesinde toplumsal yapının ve dinin etkisi de göz önünde bulundurularak, Ramazan ve Kurban Bayramı haftaları ile bayram dışı haftalar olarak isimlendirilen iki haftada, yaygın yayın yapan Kanal D, ATV ve Star TV'de 17:00 ile 23:00 saatleri arasında yayınlanan reklamlar kayıt edilmiştir. Kanallar ve haftalar arası tekrar eden reklamlar çıkarıldıktan sonra ailenin gösterildiği 102 reklam, ilk olarak içerik çözümlemesine tabi tutulmuş ardından da çalışmanın amaçları doğrultusunda seçilen 15 reklam göstergebilimsel olarak çözümlenmiştir. Çözümlemeler sonucunda elde edilen bulgular ışığında özetle, televizyon reklamlarındaki aile temsilleri aracılığı ile egemen ideolojinin yeniden üretildiği söylenebilir.