Abstract:
Günümüzde ikinci el otomobiller dünyanın hemen her ülkesinde tüketicilerin en çok ilgi gösterdiği dayanıklı ürünler arasında yer almaktadır. Bu ürünlerin pazardaki güncel fiyatları ve gelecekteki fiyatları her zaman merak konusu olmuştur.Bu çalışmanın temel amacı, ikinci el otomobillerin hem pazardaki güncel fiyatlarını hem de gelecekteki fiyatlarını tahmin etmeye yönelik uygun modeller oluşturmaktır. Bu amacı gerçekleştirmek için, öncelikle internet üzerinden elde edilen ikinci el otomobil ilanlarına ait veriler kapsamlı analizlere tabi tutularak veri madenciliği analizlerine uygun hale getirilmiştir. Bu işlemlerin sonunda sahip olunan 2005-2007 yılları arasını kapsayan 3 yıllık nitelikli veri kümesi üzerinde veri madenciliği analizleri yapılmıştır.İkinci el otomobillerin güncel pazar fiyatlarını modelleyebilmek için, bu ürünlerin temel, opsiyonel ve zamanla değişen özellikleri ile fiyatları arasındaki ilişki regresyon analizi ve yapay sinir ağları kullanılarak belirlenmiştir. İki yöntemin tahmin doğrulukları karşılaştırıldığında, yapay sinir ağlarının daha başarılı sonuçlara sahip olduğu gözlenmiştir. Gelecekteki fiyatları modelleyebilmek için öncelikle pazarda en çok ilgi gören otomobil marka ve modelleri belirlenmiştir. Bu otomobillerin son üç yıllık fiyat verilerine çeşitli zaman serisi tahmin yöntemleri ile yapay sinir ağları uygulanmıştır. Ortaya çıkan tahmin modellerinin karşılaştırılması sonucu yapay sinir ağlarının yine daha başarılı sonuçlar verdiği gözlenmiştir. Böylece, ikinci el otomobillerin gerek güncel gerekse gelecekteki fiyatlarının tahmininde yapay sinir ağlarının başarıyla kullanılabileceği sonucuna ulaşılmıştır.