Abstract:
İşletmelerin başarısını sağlayan fonksiyonların en önemlilerinden birisi pazarlamadır. Günümüzde pazarlama artık diğer işletme fonksiyonlarına yön veren, işletmelerin itici gücü haline gelmiştir. Bununla birlikte pazarlamanın kapsamı, değişen çevre ve müşteri ihtiyaçları doğrultusunda gün geçtikçe genişlemektedir. Buna paralel olarak, işletmeler pazarlama faaliyetlerini çeşitlendirmekte ve genişletmektedirler. Ancak, bu faaliyetlerin etkin bir şekilde örgütlenmesi de başlı başına önem arz eden bir konudur.Günümüzde müşteri beklentileri büyük önem kazanmış, işletmeler arasında müşterilere daha iyi ürün ve hizmet sunmanın yanında, onlarla nasıl daha iyi iletişime geçerim yarışı başlamıştır. Bunun sonucu olarak, işletmelerde pazarlama ağırlıklı bir döneme geçilmiştir. Bazı işletmelerde pazarlama departmanının ürünle ilgili birçok konunun patronu olduğu görülmektedir.Çalışmamızın konusunu, işletmelerde pazarlama fonksiyonunun örgütlenmesi oluşturmaktadır. Konu üç bölüm halinde ele alınmıştır. İlk iki bölümde teorik açıklamalara yer verilmiştir. Üçüncü bölümde vaka incelemeleri olarak, Unilever, Migros Türk T.A.Ş., Pfizer ve Tez Tour gibi, her biri farklı sektörlerde faaliyet gösteren uluslararası firmalara yer verilmiştir. Firmaların yetkilileri ve çalışanları ile yapılan görüşmeler sonucunda, pazarlama örgüt yapılarıyla ilgili edinilen bilgiler aktarılmıştır.