Özet:
1960 Sonrası Sanatta Yapay Nesnenin Yeri ve Resim Sanatına Yansıması?1960'larda ortaya çıkmış ve günümüze kadar gelmiş olan popüler kültürün sonuçlarını, sanatta, özellikle Resim Sanatı'ndaki etkilenmeleri araştırılmış ve ele alınmıştır. Tüketim kültürünün, meydana getirdiği yabancılaşma olgusu, yine tüketim olgusunun bir ürünü olan ?yapay nesne? ile Resim Sanatı'na materyal, resimsel öge ve yapay nesnenin kendisi olarak girmesi, tarihsel süreçte anlatılmıştır.?1960 Sonrası Sanatta Yapay Nesnenin Yeri ve Resim Sanatına Yansıması? başlıklı yüksek lisans tez çalışması kuramsal ve uygulama olarak hazırlanmıştır. Kuramsal kısmı üç bölümden oluşmaktadır.Birinci Bölümde, tezin çıkış noktası olan yapay nesnenin tanımlamaları ve seçilen yapay nesnelerin yabancılaşma ile olan ilgisinin farklı disiplinlerdeki açıklamalarına değinilmiştir. Yabancılaşma olgusu ile ele alınan yapay nesnenin Resim Sanatı'ndaki yeriyle birlikte, sosyolojik ve psikolojik anlamdaki boyutları da anlatılmıştır.İkinci Bölümde, yapay nesnenin Kübizm ile materyal olarak sanat dünyasına girmesi, nesnenin kendisi olarak Marcel Duchamp'la sanat nesnesi haline gelmesi, popüler kültürün sonucu olan Pop Art akımı ile hem resimsel öğe olarak, hem de nesneyi farklı yollarla (Claes Oldenburg, dev nesneleri) ele alarak ve Pop Art'dan sonra günümüze kadar gelen dönemde çalışılmış farklı yapay nesne yorumları açıklanmıştır. Bu dönemler içerisindeki anlayışları, dönemin önemli sanatçılarının örnekleriyle desteklenerek anlatılmıştır.Tez çalışmasının son bölümünde, uygulama kısmına yer verilmiştir ve yorumlanmıştır.İlk olarak yapay nesneler gözlemlenmiştir. Daha sonraki çalışmalarda özelleştirilerek, elektrik prizleri, trafoları ve elektrik malzemeleri, plastik açıdan yorumlanmıştır. Teknolojinin enerji kaynağı olan elektrik, elektrik malzemeleri gibi bugünkü tüketim toplumunun yani her türlü yabancılaşmanın ön ayak olan bir parçası olduğu için ele alınmıştır.