Özet:
Bu çalışma, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı kurumlarda her eğitim öğretim yılının başında ve sonunda yapılmakta olan ve derslerin kesiminden temmuz ayının ilk iş gününe, eylül ayının ilk iş gününden derslerin başlangıcına kadar süren ve ortalama bir aylık bir zaman dilimini ifade eden Mesleki Gelişim Eğitim Seminerlerinin işlevselliğini öğretmenlerin bakış açısından saptamak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu araştırma; nitel bir çalışma olup, araştırmada durum çalışması tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın farklı türdeki okullarda görev yapan öğretmenler ile gerçekleştirilmesi sebebiyle araştırmada durum çalışması tekniği desenlerinden bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılı, Antalya ili merkez ilçelerinde Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı bulunan ilkokul-ortaokul ve liselerde görev yapmakta olan ve araştırmaya katılmaya gönüllü 20 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış, katılımcıların verdiği cevaplar ses kayıt cihazına kaydedilmiştir. Araştırma verileri, transkript işlemi sonrası NVIVO 12 bilgisayar yazılımı kullanılarak içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmada içerik analizinin bir öğesi olan frekans ve yüzde analizi kullanılmış; katılımcı görüşleri ana tema ve alt temalar altında taslak temalar halinde kategorileştirilmiş ve uzman görüşü alınarak son şekli verilmiştir. Bu temalandırma sonucu oluşan alt temalar da frekanslarına göre tablolar şeklinde bulgular kısmında yer verilmiştir. Ayrıca bu temalar, katılımcılardan doğrudan alıntılarla desteklenerek araştırmanın inandırıcılığı yükseltilmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen temel bulguya göre, katılımcılar mesleki gelişim eğitim seminerlerinin mevcut uygulanan şekliyle işlevsel olmadığını düşünmektedirler. Alt temalar açısından incelendiğinde katılımcı görüşlerinin konuya ilişkin düşüncelerinin çeşitlilik gösterdiği görülmektedir. Araştırma bulgularına göre katılımcılar, mesleki gelişim seminerlerine iki farklı açıdan yaklaşmışlardır. İlk olarak katılımcılar bu seminerleri eğitim öğretime hazırlık, planlama yapma, dönemi değerlendirme, bireysel ve mesleki gelişim sağlama, birliktelik, bilgi alış verişinde bulunma, ders materyallerini inceleme, eğitim sistemindeki değişikliklerden haberdar olma açısından olumlu, katkı sağlayan ve verimli geçen bir süreç olarak değerlendirmişlerdir. Fakat başka bir açıdan katılımcılar bu seminerleri formalite, zaman kaybı, para israfı, angarya, boş bir süreç, toplantı, kurul, komisyon, dedikodu, evrakçılık olarak değerlendirmiştir. Olumsuz değerlendirme yapmalarının gerekçeleri ise uygulamanın pratiğe dönük olmaması, program içeriğinin yetersiz, ilgi uyandırmayan, hep aynı konular olması, verilen eğitim ortamlarının teknolojik ve fiziksel alt yapılarının yetersiz olması, programda yer alan konuların eğitimin uzmanları tarafından verilmemesi, iki haftalık sürenin uzun olması, devletin bunun için ek ders ödemesi, yapılan çalışmaların denetlenmiyor olması, öğretmenlerin sene sonu için isteksiz ve yorgun olması, kes kopyala yapıştır şekliyle evraklar hazırlanıyor olması, internetten indirilen hazır sunuların kullanılması ve bireysel gelişime katkı sağlamadığı düşüncesidir.