Özet:
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının sözel beceri, okuma, yazma becerisi geliştirme öz yeterliklerinin yapılandırmacı yaklaşımı uygulama öz yeterlikleri ve öğretme motivasyonları açısından yordanma durumunu ortaya koymaktır. Bu araştırma ilişkisel tarama modelinde nicel bir çalışmadır.Araştırmanın çalışma grubu üç devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı 3 ve 4. sınıfta öğrenim gören toplam 374 öğretmen adayından oluşmaktadır. Sınıf öğretmeni adaylarının sözel beceri, okuma ve yazma becerisi geliştirme öz yeterliklerinin yapılandırmacı yaklaşımı uygulama öz yeterlikleri ve öğretme motivasyonları açışsından yordama durumu Sözel Beceri Geliştirme Öz Yeterik Ölçeği, Okuma Becerisi Geliştirme Öz Yeterlik Ölçeği, Yazma Becerisi Geliştirme Öz Yeterlik Ölçeği, Öğretmenlerin Yapılandırmacı Yaklaşımı Uygulamaya Yönelik Öz Yeterlik İnanç Ölçeği, Öğretme Motivasyonu Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizine verilerin normalliği çarpıklık-basıklık katsayıları ile kontrol edilmiştir. Verilerin normal dağılım gösterdiği belirlenerek parametrik yöntemlerle analizler gerçekleştirilmiştir. Regresyon analizi için de değişkenlere ait basıklık-çarpıklık katsayıları incelendiğinde elde edilen değerler ±1 aralığına yakın değerler olduğu için verilerin normalden çok sapma göstermediği ve normale yakın bir dağılım gösterdiği kabul edilmiştir. VIF değerlerinin ise tümünün 10'un altında olduğu tespit edilmiştir. Tüm varsayımların karşılandığı tespit edilerek analizler yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre : • Sınıf öğretmeni adaylarının sözel beceri, okuma, yazma becerisi geliştirme öz yeterliklerinin cinsiyete göre anlamlı farklılık gösterdiği, • Sınıf öğretmeni adaylarının sözel beceri geliştirme ve yazma becerisi geliştirme öz yeterliklerinin öğrenim görülen üniversiteye göre anlamlı farklılık göstermediği fakat okuma becerileri geliştime öz yeterliğinde, Akdeniz Üniversitesi'nde öğrenim gören sınıf öğretmeni adaylarının Süleyman Demirel Üniversitesi'nde öğrenim gören sınıf öğretmeni adaylarınına göre, istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği, • Sınıf öğretmeni adaylarının sözel beceri, okuma, yazma becerisi geliştirme özyeterliklerinin yapılandırmacı yaklaşımı uygulama öz yeterliklerine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği, • Sınıf öğretmeni adaylarının sözel beceri, okuma ve yazma becerisi geliştirme öz yeterlikleri ile yapılandırmacı yaklaşımı uygulama öz yeterlikleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu, • Sınıf öğretmeni adaylarının sözel beceri, okuma, yazma becerisi geliştirme öz yeterlikleri ile öğretme motivasyonları arasında anlamlı bir ilişki olduğu söylenebilir. • Sınıf öğretmeni adaylarının yapılandırmacı yaklaşımı uygulama öz yeterliklerinin sözel beceri, okuma becerisi geliştirme öz yeterliklerini anlamlı şekilde yordadığı, yapılandırmacı yaklaşımı uygulama alt boyutlarından alternatif değerlendirme boyutunun yazma becerisi geliştirme öz yeterliğini yordamadığı, rehberlik etme, öğrenciyi aktifleştirme, düşünmeye teşvik boyutlarının yazma becerisi geliştirme öz yeterliklerini anlamlı şekilde yordadığı, • Sınıf öğretmeni adaylarının öğretme motivasyonlarının sözel beceri, okuma ve yazma becerisi geliştirme öz yeterliklerini anlamlı şekilde yordadığı söylenebilir.