Abstract:
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin bağlanma düzeyinin romantik ilişkilerde akılcı olmayan inançlar üzerindeki yordayıcı rolünün incelenmesidir. Araştırmanın bağımsız değişkenini bağlanma düzeyleri oluşturmaktadır. Araştırmanın bağımlı değişkenini ise üniversite öğrencilerinin romantik ilişkilerde akılcı olmayan inançları oluşturmaktadır. Araştırma evrenini 2017-2018 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar Döneminde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Akdeniz Üniversitesinde Fen-Edebiyat Fakültesi, Eğitim Fakültesi ve Hemşirelik Fakültesinde öğrenimlerine devam eden ve çalışmaya gönüllü olarak katılan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu 340'ı kız, 157'si erkek olmak üzere toplam 497 öğrenciden oluşmaktadır. Katılımcıların yaşları 18-29 arasında değişmektedir. Araştırma verilerinin toplanmasında Bağlanma Temelli Zihinsel Temsiller Ölçeği, Romantik İlişkilerde Akılcı Olmayan İnançlar Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Yapılan çoklu regresyon analizi sonucunda; bağlanma stilleri alt boyutlarından olumlu kendilik ve olumsuz kendilik puanlarının, romantik ilişkilerde aşırı beklentiler ve zihin okuma puanlarını anlamlı düzeyde yordadığı; olumlu kendilik ve olumsuz anne puanlarının romantik ilişkilerde sosyal zaman kullanımı puanlarını anlamlı düzeyde yordadığı; olumsuz anne ve olumsuz kendilik puanlarının romantik ilişkilerde cinsiyet farklılıkları puanlarını anlamlı düzeyde yordadığı ve olumlu anne, olumlu kendilik ve olumsuz anne puanlarının romantik ilişkilerde farklı düşünmek puanlarını anlamlı düzeyde yordadığı görülmüştür. Son olarak, bağlanma stilleri alt boyutlarından hiçbiri tek başına fiziksel yakınlık puanlarını anlamlı bir şekilde yordamamıştır.