Abstract:
Bu çalışmanın amacı, İslamî Türk Edebiyatı'nın Kutadgu Bilig'den sonra yazıya geçirilmiş en eski ikinci eseri olan Atebetü'l Hakâyık'ı değerler eğitimi açısından incelemektir. İncelemenin sonunda eserde, 2018 yılı Türk Dili ve Edebiyatı öğretim programında yer alan kök değerler ve bu kök değerlerle ilgili olan alt değerlere ne kadar yer verildiğinin belirlenmesidir. Ayrıca Atebetü'l-Hakâyık'ın bu değerler bağlamında kültürümüze olan katkısını belirlemektir. Bu bağlamda çalışma nitel araştırma yaklaşımında olup, veri toplamak amacıyla doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonunda elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Atebetü'l Hakâyık'ta yer alan 512 mısra incelenmiş, Türk Dili ve Edebiyatı öğretim programında yer alan 10 kök değerin yer alma durumu tespit edilmiştir. Ayrıca programda yer alan kök değerlerle ilgili alt değer çalışması yapılmış, örnek beyit ve dörtlükler verilmiştir. Bulunan değerlerin frekansları tabloya dökülerek somutlaştırılmıştır. Çalışmanın sonunda programda yer alan kök değerlerden sorumluluk, öz denetim, sevgi, yardımseverlik ve vatanseverlik değerlerinin daha çok işlendiği; saygı, dürüstlük, dostluk, sabır ve adalet değerlerinin ise daha az işlendiği görülmüştür. Elde edilen bulgular sonucunda, incelenen beyit ve dörtlüklerin değerler eğitimine kaynaklık edip etmeyeceği saptanmıştır.