Abstract:
Antalya ili doğal yapısı, iklim özellikleri ve konumu sebebiyle sürekli göç alan bir il olup turizmin başkenti olarak kabul edilmektedir. Hızla artış gösteren nüfusa paralel olarak araç sayısında da ciddi artışlar yaşanmaktadır. Araç sayısında ki artış trafik problemlerini ortaya çıkarmakta ve yeni düzenlemelere yapılarak iyileştirme ihtiyaçlarını doğurmaktadır. Bu tez çalışmasında, Antalya şehir içi trafiği açısından son derece büyük önem arz eden Muratpaşa ilçesi sınırlarındaki üç adet denetimli eş düzey kavşak yapısı incelenmiştir. Bu kavşaklar Balıkçıoğlu Narenciye Kavşağı, Komaş Kavşağı ve Sampi Kavşağı'dır. Kavşaklarda yakın zamanda yeni kavşak düzenlemeleri yapılmıştır. Bu kavşaklarda trafik yoğunluğunun en üst düzeyde olduğu sabah ve akşam saatlerinde kamera kaydı yapılmıştır. Kayıtlardan; kavşaklardan geçen araç sayıları, araç kompozisyonları ve sinyalizasyon ile ilgili bilgiler (faz süreleri, devre süreleri, kırmızı-sarı-yeşil ışık süreleri) elde edilmiştir. Kavşaklardan ait elde edilen veriler, ticari adı ʹʹPTV Vissimʹʹ olan mikro ölçekli trafik simülasyonu programı yardımıyla incelenmiş ve çözümlenmiştir. Aynı kavşaklarda, bir önceki kavşak düzenlemesine ait 2016 yılı verileri Antalya Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Planlama ve Raylı Sistemler Dairesi Başkanlığından temin edilmiş ve PTV Vissim programı yardımıyla çözümlenmiştir. Mevcut durum ile 2016 yılına ait durum arasında karşılaştırmalar yapılarak önerilerde bulunulmuştur. Kavşaklardan geçen araç sayılarında ortalama %10'luk bir artış olmasına rağmen, kavşak hizmet düzeylerinde 2016 yılına göre iyileşme olduğu görülmüştür. Aynı zamanda Sampi Kavşağı'nın, dönel kavşak yapısından eş düzey kavşak yapısına dönüştürülmesinin trafik üzerindeki olumlu etkisi tespit edilmiştir. Hizmet düzeylerinin düşük olduğu akım kollarında çözüm önerilerinde bulunulmuştur.