Abstract:
Karayollarında her geçen gün araç sayısı artmaktadır, araç sayısının artmasıyla birlikte trafik yoğunluğu da artmakta olup bu durum yol üst yapısında aşırı miktarda zorlamaya neden olmaktadır. Bu sebeple yol yapım çalışmalarında daha dayanıklı, uzun ömürlü ve maliyeti daha etkin yeni yöntem ve teknikler araştırılmaktadır. Asfaltın ve çimento harcın birleşimiyle oluşan yarı rijit kaplama, Marshall karışım dizaynına göre %25-30 hava boşluğu içeren poroz asfalt karışımındaki boşlukların, akışkan çimento harcı ile doldurulması yöntemi ile inşa edilmektedir. Bu deneysel tez çalışmasının birinci aşamasında, maksimum agrega çapı 0,6 mm olan harç numunelerine, bağlayıcı olarak CEM 1 42.5 R çimentosu kullanılmıştır. İki farklı süperakışkanlaştırıcı kullanılarak iki farklı su/çimento oranlarında harç karışımları üretilmiştir. Üretilen harçların işlenebilirlik, mekanik mukavemet vb özellikleri ayrı ayrı ölçülerek, her bir harç kombinasiyonun özellikleri belirlenmiştir. Bu özelliklere göre en uygun karışım seçilmiştir. İkinci aşamada ise belirlenen en uygun karışım ile poroz asfaltın boşlukları doldurularak, Yarı rijit kaplamanın performansı araştırılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, önerilen harç karışımının poroz asfaltın boşluklarına nüfuz edebilme kabiliyetine sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca Yarı rijit kaplama tipi kaplamalar yaygın olarak kullanılan Bitümlü sıcak karışıma göre daha dayanıklı ve daha fazla yük taşıma kapasitesine sahip olduğu kanısına varılmıştır.