Abstract:
Bu çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının iyi vatandaşlık algılarını tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda üniversite öğrencilerinin iyi vatandaşlık algılarını ortaya çıkaracak özgün bir ölçek geliştirilmesine ve belli bir örneklem üzerinde uygulanmasına karar verilmiştir. Çalışmanın amacına yönelik alan yazındaki örnekler incelenmiş ve ölçek geliştirme aşamaları gerçekleştirilerek 65 maddelik 5'li Likert tipinde bir ölçek hazırlanmıştır. Hazırlanan ölçek 2017-2018 eğitim öğretim bahar döneminde Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 670 öğretmen adaylarına uygulanarak Açımlayıcı Faktör Analizi ve Doğrulayıcı Faktör Analizleri uygulanarak 33 maddelik, 5 boyutlu bir yapı elde edilmiştir. Elde edilen ölçek 2018-2019 eğitim öğretim yılı güz döneminde Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitiminde öğrenim gören 337 öğretmen adayına uygulanarak alt boyutlar ve çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Bu araştırma, tarama modelinde bir araştırmadır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen "İyi Vatandaşlık Algısı Ölçeği" ile toplanmıştır. Ölçekten elde edilen veriler, istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara bakıldığında, çalışmanın örneklemini oluşturan Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının iyi vatandaşlık algı düzeylerinin yüksek çıktığı, bununla birlikte iyi vatandaşlık algı düzeylerinin değişkenlere göre farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın sonuçlarını genel olarak değerlendirmek gerekirse, öğretmen adaylarının üniversite ve üniversite öncesindeki eğitimlerinden, yetiştikleri ailelerinden ve içinden geldikleri çevreden iyi vatandaşlık beklentileri adına yeterli düzeyde faydalandıklarını söylemek mümkündür.