Abstract:
Türkçe dersinin en önemli amacı, dört temel dil becerisi kazandırmaktır. Bu beceriler dinleme/izleme, konuşma, okuma ve yazma becerileridir. Türkçe dersleri, Türkçe Öğretim Programı'nın dört ögesi olan hedef, içerik, öğrenme-öğretme durumları ve ölçme-değerlendirme kapsamında yürütülmektedir. Ancak ölçme ve değerlendirme aşamasında bazı güçlükler karşımıza çıkmaktadır. Türkçe dersinde, ölçme ve değerlendirme uygulamalarında öğretmen tarafından hazırlanan başarı testlerinde öğrencinin bilişsel şemalarının göz ardı edilebildiği görülmüştür. Bu çalışmanın amacı; Türkçe dersinde, öğretmen tarafından hazırlanan ölçme ve değerlendirme uygulamalarında yer alan soruların tema konuları ile ilişkili ve ilişkisiz sözcük içermesinin Türkçe ders başarısı ve tutuma etkisini ve cinsiyet değişkeninin bu etki üzerindeki rolünü ortaya koymaktır. Betimleyici çözümleme yöntemi kullanılarak yapılan bu çalışma, Antalya ili, Kepez ilçesinde Milli Eğitim'e bağlı olan bir ortaokulda 110 tane 6. Sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma seçkisiz olarak atanan iki grup üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada "Biz ve Değerlerimiz" tema konuları işlenmiş ve öğretim süreci başında ve sonunda olmak üzere 6 hafta arayla tekrarlı ölçümler yöntemi kullanılarak tutum ölçeği ve başarı testi iki gruba da uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir. Veri analizleri sonucunda tema konuları ile ilişkili ve ilişkisiz sözcüklerin yer aldığı başarı testlerinin uygulandığı her iki grupta da başarı artarken, tema konuları ile ilişkili sözcüklerin yer aldığı grubun başarısının daha fazla arttığı, tutumlarında ise anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Ayrıca uygulanan başarı testinde kız öğrencilerin erkek öğrencilere oranla daha yüksek başarı gösterdiği tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulara yönelik tartışma çalışmada yer almaktadır.