Abstract:
Ülkemizde tarımsal üretimde önemli bir yere sahip olan Antalya ilinde serada sebze üretimi gelişmiş düzeydedir. Sera sebzesi üretimi istihdam yaratılmasının yanı sıra iç ve dış piyasaların talebine ve ülke ekonomisine önemli katkı sağlamaktadır. Günümüz tarımsal piyasalarının küreselleşmesi, daha etkin bir rekabetin sağlanabilmesi açısından tarımsal işletmecilerin girişimci davranışlarda bulunmasını gerektirmektedir. Girişimcilik davranışları ve işletmecilerin karar mekanizmaları, bu kapsamda üzerinde durulması önem arz eden bir konu haline gelmiştir. Bu çalışmada Antalya ilinde serada sebze üretimi yapan işletmecilerin girişimcilik davranışları ve kararlarını etkileyen faktörler araştırılmıştır. Araştırma kapsamında girişimciliğe yönelik niyet, tutum, öznel norm ve algılanan davranış kontrolleri ve işletmecilerin girişimcilik davranışlarına uyumluluğu güvenilirlik analizi ile incelenmiştir. Ayrıca çalışmada kullanılan Planlanmış Davranış Teorisi çerçevesinde davranışsal, normatif ve kontrol inançlarının belirtilen bileşenlere etkileri ve ilişkileri korelasyon analizi yardımıyla değerlendirilmiştir. Antalya ilinde 180 işletmeci ile yüz yüze yapılan anket çalışması sonucunda işletmecilerin girişimciliğe yönelik niyet, tutum, öznel norm ve algılanan davranış kontrollerinin pozitif olduğu bulunmuş, bu değişkenlerin girişimcilik davranışlarının ölçülmesinde tutarlı bir ölçüm yöntemi olduğu hesaplanmıştır. İşletmecilerin niyetleriyle tutum, öznel norm ve algılanan davranış kontrolleri arasında genel pozitif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. İşletmecilerin girişimcilik davranışına yönelik genel tutumları ile davranışsal inançlarının, öznel normları ile normatif inançlarının ve algılanan davranış kontrolleri ile kontrol inançlarının da ilişkili olduğu sonucuna varılmıştır. Özellikle girişimciliğe yönelik tutumun satışları artırma inancı ile, öznel normun meslektaşlar ve iş arkadaşlarından hissedilen baskı inancı ile aynı yönde değiştiği belirlenmiştir.