Özet:
Dünyada kentleşmenin hızlı bir şekilde artması ile beraber kentleri ve yerleşim alanlarının birbiri ile bağlantısının sağlanması hayati hale gelmiştir. Karayolları, yerleşim alanlarını birbirine bağlayan üst yapılardır. Yollar artan nüfusa cevap vermek için yoğun şekilde kullanılmaktadır. Yollar, bu nedenle yenilenmekte ve büyütülmektedirler. Yerleşim yerlerindeki iyi ulaşım, yolların sağlıklı işlemesi ve kullanılmasına bağlıdır. Ülkemizde kentleşmenin artması ile birçok büyükşehir oluşmakta ve bu şehirler ve yerleşimler arasındaki karayolu ulaşım bağlantısı, yolcu taşıma, lojistik faaliyeti hayati öneme sahip olmaktadır. Kentleşmede ve kent planlamada en önemli bileşenlerden biride karayollarıdır. Trafik ise karayollarının planlanması ve yapımında en önemli kriterlerden biridir. Trafik, karayolları trafik kanununda, yaya, hayvan ve araçların karayolları üzerindeki tüm hareketleri olarak tanımlanmıştır. Araçlar ise trafiğin en önemli bileşenidir. Trafik son yıllarda özellikle birçok büyükşehir ve yerleşim alanlarında en önemli sorunlardan biri haline gelmiştir. Bu nedenlerle dünyada ve ülkemizde karayolu yatırımları çok önemli miktarlara ulaşmıştır. Kent ve ulaşım planlamalarında sağlıklı kararlar almak için birçok alanda Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri kullanılmaktadır. Bu çalışmada karayolunda bulunan araçların herkes tarafından ulaşılabilir veri kaynakları ile tespit edilmesi amaçlanmıştır. Google harita, Yandex harita Bing harita gibi veri kaynaklarına herkesin ulaşması mümkündür. Bu veriler yön bulma, harita oluşturma gibi alanlarda kullanılmakta ve belirli aralıklarla güncellenmektedir. Çalışmada uzaktan algılama tekniklerinden olan ve belirli özellikler taşıyan objelerin gruplandırılması ilkesine dayanan bölütleme işlemleri uygulanarak araçların tespiti hedeflenmiştir. Bölütleme yöntemlerinden, ortalama kaydırma ve nesne tabanlı çoklu çözünürlüklü yöntemler uygulanmıştır. Bu iki yöntemin haricinde kontrolsüz sınıflandırma yapılmış ve bölütleme sonuçları ile karşılaştırılmıştır. Çalışmada bazı CBS teknikleri yardımı ile yapılan düzenlemenin ardından doğruluk analizi yapılarak çalışma tamamlanmıştır. Sonuç olarak %80 doğruluk ile karayolunda yer alan araçların tespit edildiği hesaplanıştır.