Abstract:
Bu araştırmanın amacı; spor yapan ve yapmayan lise öğrencilerinin olumlu sosyal ve saldırgan davranışları ile okula yönelik tutumlarının cinsiyet ve akademik başarı değişkenleri açısından farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymak ve spor yapan ve yapmayan lise öğrencilerinin olumlu sosyal ve saldırgan davranışları ile okula yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Yöntem: Araştırma 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Antalyada iki farklı lisede (Muratpaşa Anadolu Lisesi ve 75.yıl Cumhuriyet Anadolu Lisesi) okuyan, 195'i kız ve 205'i erkek olmak üzere toplam 400 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada seçkisiz olmayan örneklem çeşitlerinden amaçsal örnekleme (purposive sampling) yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmada, araştırmacılar tarafından hazırlanan "Kişisel Bilgi Formu", "Olumlu Sosyal ve Saldırgan Davranışlar Ölçeği" ve "Okula Yönelik Tutum Ölçeği" kullanılarak, değişkenler incelenmiştir. Elde edilen veriler SPSS 18 programı ile analiz edilmiştir. Veri analizinde bağımsız örneklem t-testi, Mann Whitney-U testi, Kruskal Wallis testi, çoklu karşılaştırmalarda One Way ANOVA testi ve değişkenler arası ilişkiyi ortaya koymada Pearson korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Sonuç: Araştırma sonuçlarına göre lise öğrencilerinin olumlu sosyal ve saldırgan davranışları ile okula yönelik tutumlarında, spor yapma durumuna ve akademik başarı değişkenine göre anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p<.05). Akademik başarı algısı yüksek öğrencilerin düşük öğrencilere göre, saldırganlık düzeyleri daha düşük ve olumlu sosyal davravranış düzeyleri ile okula yönelik tutumları daha yüksektir. Spor yapan ve yapmayan lise öğrencilerinin olumlu sosyal davranışları ile okula yönelik tutumları arasında pozitif, olumlu sosyal davranışları ve okula yönelik tutumları ile saldırganlık düzeyleri arasında negatif yönde bir ilişki bulunmuştur.