Özet:
Bu tez çalışmasındaki amaç öğrencilerin sahip oldukları kültürün yabancı dil öğrenimlerini nasıl şekillendirdiğini, yabancı dil öğrenmek için kendi kültürlerinden nasıl motivasyon aldıklarını ve en çok hangi kültürel faktörlerin yabancı dil öğrenimlerini etkilediğini araştırmaktır. Araştırma Yabancı Dil Öğrenimi, Dilbilimsel Antropoloji ve Sosyokültürel Antropoloji alanlarına hizmet etmektedir. Araştırma Türkiye'nin Konya ilindeki özel bir üniversitede yapıldı. Geçerliliği ve güvenirliği faktör analizi ile ispatlanan bir ankete dayalı olarak oluşturulan bir ölçek veri toplama aracı olarak kullanıldı. Araştırmaya dahil edilen 364 gönüllü bireyden elde edilen veriler bulgulara ulaşmak için kullanıldı. Ölçekten elde edilen sonuçlar göre yaşanılan yerin, anne eğitim düzeyinin, baba eğitim düzeyinin, ailede yabancı dil bilen birinin olmasının ve aile gelir düzeyinin öğrencilerin yabancı dil öğreniminde motivasyonu etkilemediğini ortaya çıkarmıştır. Bu sadece motivasyon faktörü için geçerlidir. Öte yandan önemli kültürel farklılıklar ortaya çıkardıkları gözlemlenen anne eğitim düzeyinin yüksek olması ve ailelerin gelir düzeyinin yüksek olması öğrencilerin yabancı dil öğrenimini olumlu şekilde etkilemektedir. Ailede yabancı dil bilen birinin olması öğrencinin ana dilini kullanmasını ve yabancı dil öğrenimini aynı anda olumlu etkilemektedir. Aile içinde yabancı dilin varlığı dil gelişiminde zenginlik oluşturmaktadır. Öğrencilerin yaşadıkları yerin, anne eğitim düzeyinin, baba eğitim düzeyinin iyi düzeyde olması ve ailede yabancı dil bilen birinin olması öğrenciler için gerekli olan yabancı dil öğrenme ortamını olumlu etkilemektedir. Elde edilen sonuçlara göre yabancı dil öğrenme ortamı için öğrencilerin annelerinin eğitim düzeyi babalarının eğitim düzeyinden daha önemlidir. Türk kültüründeki kültürel faktörlerden anne eğitim düzeyi ve ailede yabancı dil bilen birinin olması öğrencinin yabancı dil öğrenmesini en fazla etkileyen faktörlerdir. Öğrencilerin yabancı dil öğrenme süreci için en önemli etken öğrenme ortamının nasıl şekillendiğidir. Araştırmacı sonraki araştırmalar için yabancı dil öğrenimini etkileyen farklı kültürel faktörlerin etkisinin araştırılmasını ya da aynı çalışmanın daha geniş kapsamda farklı kültürlerde yapılmasını önermektedir.