Özet:
Araştırma, anadili Türkçe olup İngilizce konuşan öğrencilerin ve anadili İngilizce olan lisans öğrencilerinin bütüncelerden elde edilen tartışmacı metinlerinin bağdaşıklık ve tematik yapı açılarından incelenmesini hedeflemiştir. Araştırmanın verilerini, 2016-2017 bahar yarıyılında bir devlet üniversitesindeki anadili Türkçe olan İngilizce öğretmenliği bölümü ve özel bir üniversitedeki hazırlık sınıfında öğrenim gören öğrenciler tarafından yazılan metinler oluşturmaktadır. Anadili İngilizce olan lisans öğrencilerinin metinlerine ise LOCNESS bütüncesinden erişilmiştir. Araştırma kapsamında anadili İngilizce olan lisans öğrencilerince yazılmış olan otuz metin ve anadili Türkçe olan lisans öğrencilerince yazılmış olan otuz metin incelenmiş ve bu metinlerdeki bağdaşıklık ve tematik yapı araçlarının kullanımı karşılaştırılmıştır. Bağdaşıklık ve tematik yapı düzenini referanslar, tematik yapı, bağlaçlar, eksilti, değiştirim, ve sözcüksel bağdaşıklık gibi bağdaşıklık ve tematik yapı araçları bakımından analiz etmek için söylem çözümlemesi kullanılmıştır. İzlek biçimlerinden de belirtili izlek ve belirtisiz izlek yapıları araştırılmıştır. Çalışmanın sonunda anadili Türkçe olan İngilizce öğrencileri ile anadili İngilizce olan lisans öğrencilerince üretilen tartışmacı yazımlarındaki tematik yapı ve bağdaşıklık ilişkilerindeki benzerlikler ve farklılıklar ortaya konulmuştur. Çalışma sonucunda anadili İngilizce olan lisans öğrencilerinin metinlerinde bağdaşıklık ve tematik yapı araçları çeşitlilik göstermiştir. Ayrıca metnin tematik yapı ve bağdaşıklık yapısının anadili Türkçe olan İngilizce öğrencilerinin metinlerine nazaran hangi yönlerden farklılık gösterdiği saptanmıştır.