Özet:
Amaç: Bu araştırma çocuklarda idrar yolu enfeksiyonunu (İYE) önlemeye yönelik video animasyon yöntemiyle uygulanan eğitimin, idrar yolu enfeksiyonu tekrarına etkisini belirlemek amacıyla randomize kontrollü deneysel olarak yapılmıştır. Yöntem: Araştırma Akdeniz Üniversitesi Hastanesi Çocuk Nefroloji Polikliniği'nde Ocak-Temuz 2016 tarihleri arasında idrar yolu enfeksiyonu tanısı alan, 5-12 yaş aralığında 30 çocuk ile yapılmıştır. Girişim (n=15) ve kontrol (n=15) grubunu oluşturan çocuklar basit rastlantısal olarak kapalı zarf yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın hazırlık aşamasında araştırmacı tarafından "İdrar Yolu Enfeksiyonlarını Önlemeye Yönelik Video Animasyon CD'si" hazırlanmıştır. Veriler, araştırmacılar tarafından literatür bilgileri doğrultusunda hazırlanan veri toplama formları ile elde edilmiştir. 1 ay ve 2 ay sonra İYE'nin tekrarlama durumu değerlendirilmiştir. Bulgular: Araştırmaya katılan çocukların tamamının kız olduğu olduğu belirlenmiştir. İlk izlemde çocukların %93.3'ünün daha önce İYE geçirdiği, %60'ının perine temizliğini arkadan öne doğru yaptığı, %56.7'sinin su dolu küvetin/leğenin içine oturarak banyo yaptığı belirlenmiştir. 2. ve 3. izlemde girişim grubundaki çocukların tamamının tuvalet sonrası perine temizliğini önden arkaya doğru yıkayarak ve/veya silerek yaptıkları, kontrol grubunda her iki izlemde de hatalı uygulama yapmaya devam eden çocukların olduğu tespit edilmiştir. İdrar yolu enfeksiyonu konusunda eğitim uygulanan girişim grubundaki hiçbir çocukta enfeksiyonun tekrarlamadığı, kontrol grubundaki çocukların ise %60'ında İYE'nin tekrarladığı belirlenmiştir. Yapılan istatistiksel analizde girişim ve kontrol grubu arasında enfeksiyon tekrarı yönünden anlamlı bir fark belirlenmiştir (p<0.05). Sonuç: Video animasyon yöntemiyle uygulanan eğitimin çocuklarda İYE'ye zemin hazırlayan faktörlerin ortadan kaldırılması ve İYE tekrarının önlenmesinde etkili olduğu bulunmuştur.