Abstract:
Bu araştırmanın temel amacı, mühendislik dizayn süreci doğrultusunda uygulanan Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (FeTeMM) içerikli okul sonrası etkinliklerin yedinci sınıf Öğrencilerinin Kuvvet ve Hareket ünitesinin basit makineler konusundaki başarılarına, mühendislik ve teknoloji kavramlarına yönelik anlayışlarına, FeTeMM alanlarına dair tutumları ve ilgileri üzerindeki etkisinin tespit edilmesidir. Çalışma verileri Basit makineler başarı test ölçeği, FeTeMM meslek alanları ilgi ölçeği, Mühendislik ve fen tutum ölçeği ile Mühendis ne iş yapar ölçeği ve Mühendislik nedir? Teknoloji nedir? ölçekleri kullanılarak 2014-2015 eğitim-öğretim yılı içinde elde edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda okul sonrası etkinliklerinin basit makineler konusunda öğrencilerin akademik başarılarını olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca okul sonrası etkinliklerin kız ve erkek öğrenciler arasında akademik başarıları açısından cinsiyetleri arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. FeTeMM Meslek Alanları İlgi Ölçeği verilerinin değerlendirmesi sonucunda, uygulanan etkinliklerinin öğrencilerin FeTeMM meslek alanlarına ilişkin ilgilerini artırdığı sonucuna Mühendislik ve Fen Tutum Ölçeği verilerinin değerlendirmesi sonucunda, etkinliklerin öğrencilerin mühendislik ve fen ile ilgili tutumları üzerinde olumlu etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Uygulama sonunda teknoloji kavramını daha iyi kavradıkları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca mühendislik dizayn süreci doğrultusunda uygulamalar öncesinde, mühendisliği tüm meslekler için geçerli olabilecek ifadeler ile açıklayan öğrencilerin uygulamalar sonrasında mühendisliğin temel özelliklerine ilişkin ifadeleri tanımladıkları ve öğrencilerin mühendislerin ne iş yaptığına dair bilgi düzeylerinin geliştiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu doğrultuda öğrencilerin mühendislik mesleğine yönelik farkındalıklarının süreç içerisinde gelişim gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.