Özet:
u çalışmanın amacı İlköğretim 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Öğrenci Ders Kitabı, Çalışma Kitabı ve Öğretmen Kılavuz Kitapları' nda yer alan etkinliklerin Beş Zihin Modeli'nde yer alan zihin tiplerini geliştirmeye yönelik olması açısından incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden ?Betimsel Analiz?in kullanıldığı bu çalışma 2011-2012 eğitim-öğretim yılında ilköğretim ikinci kademe altıncı sınıflarda kullanılan öğrenci ders ve çalışma kitapları ile öğretmen kılavuz kitabı üzerinde gerçekleştirilmiştir.Çalışmada yeni Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı'nda kullanılmak üzere Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı' nca hazırlanan 6. sınıf Öğrenci Ders Kitabı, Öğrenci Çalışma Kitabı ve Öğretmen Kılavuz Kitabı olmak üzere üç adet kitap incelenmiştir. Beş zihin modelini ve alt boyutlarını (disiplin, sentez, yaratıcı, saygı ve etik zihinleri) temsil edecek ölçütler ve bu ölçütlerin ders kitaplarında tespitini sağlayacak maddeler belirlenmiştir. Hazırlanan ölçek ile söz konusu kitaplarda bulunan 285 adet etkinlik, beş zihin modelinde belirtilen zihin tiplerine göre etkinliğin yokladığı özellik dikkate alınarak tek tek incelenmiş ve hangi zihin tipine hitap ettiği belirlenmiştir. Toplam etkinlik sayısı üzerinden yüzde ve frekans değerleri hesaplanarak veriler analiz edilmiştir.Tüm bu incelemeler sonunda adı geçen kitaplarda, her ünitede tüm zihin tiplerini geliştirmeye yönelik etkinliklerin bulunmadığı, bir zihin tipini geliştirmeye yönelik etkinlikler yüksek oranda yer alırken, bazı kitaplarda bazı zihin tiplerinin ihmal edildiği ya da hiç yer verilmediği görülmüştür.