Özet:
Globalleşmenin sonucunda, ağırlama endüstrisi yöneticileri, çalışmalarım sabit bir çevrede sürdürememektedirler. Farklı kanunları, ekonomik sistemleri, ve muhasebe sistemleri olan ülkelerde faaliyet göstermek zorundadırlar. Ağırlama endüstrisi, değişen çevreyle yüzyüzedif. Yöneticinin; faaliyetleri, iş çevresini ve nasıl yönetim karan alacağım bilmesi gerekir. Bu da muhasebe terminolojisi, muhasebe sistemleri ve muhasebe kontrolü bilgisi vasıtasıyla olur. Bu bilgi, ekonomi ve iş çevresinin ve global rekabetin yarattığı riskleri minimize edecektir. Yöneticilerin dikkati, müşteri hizmetini etkilemeden kar seviyesini koruma çabasıyla, geliri maksimize etmek ve maliyeti minimize etmeye odaklanmıştır. Bu aşamada maliyet ve yönetim muhasebesi bilgisinden yararlanılacaktır, çünkü bütçe oluşturma ve diğer otellerin performansım izlemeyi de içeren planlama ve kontrol ve fiyat belirleme ile pazarlama, finanş ve yatırım kararlarım da içeren karar-Verme durumlarında maliyet Ve yönetim muhasebesi bilgisi gerekecektir. Otellerdeki gelirin büyük bir kısmı odalar bölümünden sağlanır. Doluluk yüzdeleri ve günlük ortalama oda fiyatı izlenir ve mevcut oda basma gelir analizi yapılır. Maliyet alanlarının kontrolünün, karlılık üzerinde büyük etkisi olur. Yiyecek satışı önemli bir kar merkezi, ya da zarar verici bir yük olabilir. Otel müşterileri, diğer otellerden veya yerel çevreden müşteriler vasıtasıyla gelir maksimize edilmeye çalışılmalıdır. İçecek departmanı genellikle odalardan sonra otelin en karlı departmanlarından biridir, ama kontrolü de en zor olan bölümlerden biridir. Yüksek yiyecek ve içecek maliyeti, yanlış fiyatlama, hırsızlık, kullanılmayan artık veya stok kontrolü eksikliğinin göstergesi olabilir. Bütün bunların incelenmesi ve kontrolü için de maliyet ve yönetim muhasebesi bilgisinden yararlamlır Bu tezin amacı, otellerde maliyet ve yönetim muhasebesi uygulamalarım incelemek ve problemleri ortaya çıkarmak ve maliyet ve muhasebesi bilgisinden ne ölçüde yararlanıldığım tespit etmektir. Özellikle fiyatlama, yiyecek-içecek maliyet kontrolü ile hata ve hile tipleri üzerine odaklanılmıştır. Tezin teorik içeriğinden oluşturulan anket, Antalya bölgesindeki 4 ve 5 yıldızlı oteller ve tatil köylerine uygulanmış ve sonuçlar değerlendirilmiştir.