Özet:
Bu çalışmanın amacı, toptan satış işletmelerinde fiziksel dağıtım sistemini açıklayarak taşıma alt sisteminin tasarımının gerçekleştirilmesine ilişkin bir model kurmaya çalışmaktır. Üretim sürecinde şekil faydası yaratılan malların, tüketiciye ulaşma sürecinde yer, zaman, mülkiyet faydası yaratılır. Fiziksel dağıtım, dağıtım kanalında zaman ve yer faydası yaratarak malların tüketiciye ulaşmasını sağlar. Günümüzde mal-pazar stratejisinin önem kazanması, diğer bir deyişle üretilen malların aynı anda pazarlamasının gerekli olması fiziksel dağıtım faaliyetlerini önemli kılmaktadır. Pazarlama ile fiziksel dağıtımın eşgüdümü önemli bir konu haline gelmiş, sonuçta talep yaratan ve talebi karşılayan fonksiyonların birlikte düşünülmesi zorunlu hale gelmiştir. Bu konunun önemi ve kapsamının belirtilmesi amacıyla ilk iki bölümde bu konularla ilgili teorik bilgiler ortaya konulmaya çalışılmıştır. Son bölümde taşıma sistemi ile ilgili faaliyetlerin tasarımı amacıyla bir model kurulmaya çalışılmış, seçilen örnek bir taşıma ağında bölgelerdeki sipariş noktalarına tek araçla yapılması istenilen dağıtımın en az mesafe katedilerek yapılabilmesi için gezgin satıcı problemi dal-sınır yöntemi ile çözülerek en az mesafeyi veren tur bulunmuştur. En az mesafeyi veren tur kullanılarak, toplam sipariş hacmi ve toplam sipariş değeri içerisinde daha fazla orana sahip bölgelere ait sipariş noktalarının siparişlerinin öncelikle dağıtımının yapılması, hata ve zaman kayıplarının önlenmesi ve dağıtım sürecinde oluşacak işlemlerin sırasının belirlenmesi amacıyla örnek taşıma ağına ait siparişlerin dağıtımı için araç yükleme listesini oluşturan dağıtım sisteminin tasarımı Excel programında yapılmıştır.