Özet:
Türkiye'de tekstil ve konfeksiyon sektörü, sağladığı yüksek oranlı istihdam ve döviz gelirleriyle ekonomik ve sosyal yönden çok önemli bir sektördür. Global krizden büyük ölçüde etkilenerek, bir takım kriz fırsatlarını değerlendiremeyip krizi en ağır atlatan sektörlerden biri olmuştur. Ayrıca son yıllarda Türkiye'de bir çok bilinçsiz tekstil yatırımı gerçekleşmiştir. Bunlara neden olan stratejik yönetim betalarının analizi ve Türkiye'ye yüksek oranlı istihdam ve döviz geliri sağlayan bu sektördeki rekabet stratejileri ve büyük ölçekli Türk Tekstil firmalarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma üç bölümden oluşmaktadır, Çalışmanın birinci bölümünde Dünya'da ve Türkiye'de tekstil ve konfeksiyon sektörlerinin şu andaki durumu bazı yapısal göstergelerle analiz edilmiştir. Birinci bölümde ilk olarak Dünya'da tekstil sektörü genel hatlarıyla pamuk üretim ve tüketimi, elyaf iplik kapasitesi, pamuklu sistem dokuma kapasitesi, Dünya pamuklu tekstil üretimi, Dünya sentetik iplik ve elyaf üretimi, Dünya tekstil ticareti başlıkları altında incelenmiştir. Birinci bölümün ikinci kısmında Türkiye ekonomisi içinde tekstil ve konfeksiyon sektörü incelenmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde Türk tekstil sektörü rekabet üstünlükleri ve stratejileri açısından incelenmiştir. İkinci bölümün ilk kısmında rekabet stratejisi kavramı genel anlamda ele alınmıştır, küresel sanayide rekabet stratejisi incelenmiştir. Daha sonra makrodan mikroya inilerek ulusal sanayide rekabet stratejisi ve en son olarak da firma stratejisi, yapı ve rekabet incelenmiştir. Çalışmanın Üçüncü bölümünde IMKB'e kote olmuş büyük ölçekli Türk tekstil firmalarından sektörün alt gruplarını, farklı faaliyet (lallarını yansıtabilecek 3 büyük ölçekli Türk tekstil firmasının üst düzey yöneticiler} ile yapılandırılmış derinlemesine mülakat tekniği kullanılarak yürütülen alan araştırması sunulmuştur. Bu büyük farklı üretim dallarına yönelmiş firmalarla yapılan yapılandırılmış derinlemesine mülakat sonucunda firmaların ürün hatlarının rekabet gücünü nasıl değerlendirdikleri, yerel ve uluslar arası rakiplerini nasıl izledikleri, kendi iş alanlarında rekabet ortamım nasıl değerlendirdikleri, geliştirdikleri rekabet stratejileri ve Türk tekstil sektörünün geleceğini nasıl değerlendirdikleri derinlemesine incelenmiştir ve Türk tekstil sektörü için öneriler geliştirilmiştir.