Özet:
Tüm dünyayı etkisi altına alan global rekabet ülkemiz işletmelerini de etkilemektedir. Geleneksel yöntemlerle üretim yapıldığı süt ve süt ürünleri sektörüne yerli ve yabancı yatırımcıların büyük ve modern işletmeler kurarak girmeleri, küçük işletmelerin pazarının daralmasına neden olmuştur. Tüketici talep ve beklentilerinin ambalaj, lezzet, çeşit vb. yönlerden kaliteli ve hijyenik ürünlere kayması, küçük işletmelerin pazar paylarının küçülmesini hızlandırmaktadır. Bu çalışma, Batı Akdeniz Bölgesinde süt ve süt ürünleri sektörünün tüm yönleriyle incelenmesi ve sektörün geleceğine yönelik stratejik durum analizinin yapılması amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında AB 'de, Türkiye'de ve BAB'de hayvancılık, süt sığırcılığı, süt ve süt ürünleri üretimi incelenmiş ve karşılaştırmalar yapılmıştır. Daha sonra, BAB'de süt ve süt ürünleri üreten işletmelerin stratejik durum analizini yapmak amacıyla uygulanan gözlem, görüşme ve soru formuyla elde edilen veriler değerlendirilmiştir. Veriler değerlendirildiğinde BAB'de faaliyet gösteren işletmelerin büyük çoğunluğunu geleneksel yöntemlerle üretim yapan küçük işletmelerin oluşturduğu tespit edilmiştir. Bu işletmelerin kaliteli süt temini, üretilen süt ürünlerinin pazarlanması, ortaya çıkan sektörel- teknolojik gelişmelerin izlenmesi ve işletmeye adapte edilmesi vb. konularda bir çok sorunlarının olduğu görülmüştür. Bölgede faaliyet gösteren işletmelerin ulusal boyutta üretim yapan işetmeler ile işbirliği yapmaları, bazı süt ürünlerinin ortak üretimine yönelik projeler geliştirmeleri veya kurulacak kooperatifler tarafından süt ürünlerinin üretilmesi ve pazarlanması gibi girişimler, sektörel sorunların çözümünü kolaylaştıracaktır.