Özet:
Bu çalışmada okulöncesi öğretmenlerinin çocuklara sözcük öğretimi çalışmalarını yürütürken sözcük öğretim stratejilerini hangi düzeyde kullandığını belirlemek amaçlanmıştır. Tarama modelinde yürütülen araştırmanın katılımcılarını Antalya ili merkez ilçelerindeki okulöncesi eğitim kurumlarında görev yapan 240 okulöncesi öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada okulöncesi öğretmenlerine yönelik beşli likert tipinde oluşturulan "Sözcük Öğretme Stratejileri Ölçeği" ve "Kişisel Bilgi Formu" veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Sözcük öğretme stratejileri ölçeği Schmitt'in (1997) beş alt boyuttan oluşan sözcük öğrenme stratejileri sınıflaması temel alınarak geliştirilmiştir. Saptama, sosyal, bellek, bilişsel ve üstbilişsel sözcük öğrenme stratejilerinden oluşan ölçeğin maddeleri okulöncesi öğretmenlerinin niteliklerine göre ve sözcük öğretimi çalışmalarının doğası temel alınarak düzenlenmiştir. Ölçekte yer alan maddeler bu değişkenlerle tutarlı teknikleri içermektedir. Katılımcıların çocuklara verdikleri eğitim sırasında sözcük öğretme stratejilerini kullanma düzeyleri ölçeğe verilen yanıtlar doğrultusunda eğitim verilen yaş grubu, hizmet süresi, görev yapılan okul türü ve eğitim düzeyi değişkenlerine göre incelenmiştir. Araştırma sorularına bağlı olarak betimsel istatistik hesaplaması yapılmış ve alt problemlerle tutarlı biçimde Mann Whitney U, Kruskal Wallis H, One Way Anova ve Bağımsız Grup t-testleri uygulanmıştır. Uygulanan istatistiksel çözümlemeler sonucunda katılımcıların sözcük öğretme stratejilerini yüksek düzeyde kullandığı belirlenmiştir. Bununla birlikte katılımcıların sözcük öğretme stratejilerini kullanma düzeyleri eğitim düzeyine, hizmet süresine, eğitim verilen yaş grubuna ve görev yapılan okul türüne göre anlamlı farklılık göstermemiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda sonraki araştırmalara yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.