Abstract:
Araştırmada temel hedef olarak medikal turizm destinasyon imajı ölçeğinin geliştirilmesi ve sonrasında geliştirilen ölçeğin destinasyon güveni üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla sağlık turizmi, medikal turizm, imaj, destinasyon imajı ve medikal turizm destinasyon imajı literatürü incelenmiştir. Böylece, çalışmanın kavramsal boyutunun oluşturulması tamamlanmıştır. Çalışmanın araştırma kısmında yöntem olarak nicel araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Nicel araştırma kapsamında veri toplama tekniği olarak anket yöntemi kullanılmıştır. Anket yönteminin evren olarak Antalya'da en az bir kere medikal tedavi hizmeti almış olan medikal turistlere uygulanmasına karar verilmiştir. Örneklem olarak ise, medikal turistlerin belli özellikleri taşıması (Türkiye'de ikamet etmemesi, Antalya ilinde en az bir kere medikal tedavi hizmeti almış olması, yabancı uyruklu olması, 18 yaşından büyük olması gibi) kriteri konulmuş ve bu nedenle de amaçlı örnekleme yönteminin kullanılması uygun olarak görülmüştür. Anket formları, medikal turistlere yüz yüze uygulanmıştır. Sadece İngilizce dilinde hazırlanan anket formu 29 Mart 2021 - 24 Eylül 2021 tarihleri arasında Antalya merkezde kriterlere uyan medikal turistlere uygulanmış ve 649 kişiye ulaşılmıştır. Toplanan verilerden 15 adetinin eksik veriye sahip olduğu tespit edilmiş ve 634 adet anket formu çalışmada kullanılmak üzere geçerli kabul edilmiştir. Veri setine öncelikle geçerlilik ve güvenilirlik analizleri yapılmış, sonrasında ise açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Analizler sonucunda, 13 ifadeli ve 4 faktörlü medikal turizm destinasyon imajı ölçeğinin geliştirilmesi tamamlanmıştır. Geliştiren ölçek boyutları; doktor ve hastanelerin niteliği (DHN), tedavi çeşitliliği, kalitesi ve sigorta (TKS), seyahat kolaylığı ve güvenlik (SKG) ve iletişim (İLŞ) olarak belirlenmiştir. Boyutlar belirlendikten sonra medikal turizm destinasyon imajının destinasyon güveni üzerinde anlamlı ve olumlu bir etkiye (β =.678, p < 0.05) sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.