Özet:
Dijitalleşme ve geleneksel medyadan yeni medyaya geçiş; izleyici tutumlarında değişiklik meydana getirmiştir. Seyirci pasif olmaktan çıkmış aktif konuma gelmiştir ve artık sadece televizyon izlemekle kalmamakta aynı anda ikinci ekran da kullanmaktadır. "İnsanlar medyayla ne yapar" yaklaşımından hareketle "seyirci ikinci ekranı niçin kullanmaktadır" sorunsalı üzerinden oluşturulan bu çalışmada alan araştırması yapılmıştır. Anket yöntemiyle elde edilen veriler SPSS paket programıyla analiz edilmiştir. Çalışmanın özgün tarafını ortaya çıkaran bulgulara göre katılımcılar; televizyon seyrederken ikinci ekran kullanmaktadır ama büyük çoğunluğu ikinci ekran kullanıcısı olduğunun farkında değildir. İzleyici ikinci ekran olarak en çok akıllı telefon kullanmayı tercih etmektedir. Televizyon seyircisi ikinci ekranı; bilgi toplamak, alışveriş yapmak, sosyal medya hesaplarını takip etmek, zamandan tasarruf etmek, eğlenceli vakit geçirmek için kullanmaktadır. Seyirci ikinci ekran kullandığında daha aktif, etkileşimli ve katılımcı olmaktadır. Müzik programları; televizyon seyircisi tarafından ikinci ekranla birlikte en çok kullanılan tematik program türüdür. İzleyicinin kullandığı ikinci ekran cihazı ve kullanma motivasyonları cinsiyete ve fakültelere göre farklılık göstermektedir. Dahası seyirci ikinci ekran aplikasyonlarını neredeyse hiç kullanmamaktadır. Seyirci ikinci ekran kullandığında dikkatinin kısmen dağıldığını düşünmektedir. Teknolojik imkanların ve yeni medyanın sunduğu olanaklar geleneksel izleyicinin konumunu değiştirmiştir. Seyircinin birinci ekran tercihi her zaman televizyon değildir.