Özet:
Bu araştırmanın amacı, Türkçe öğretmeni adaylarının çevrim içi öğrenmeye hazırbulunuşluk düzeylerini incelemektir. Bu doğrultuda ayrıca çeşitli değişkenlerin öğretmen adaylarının hazırbulunuşluk düzeylerinde anlamlı farka neden olup olmadığı da incelenmiştir. Araştırma, genel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmaya Türkiye'deki yedi devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan 207 Türkçe öğretmeni adayı katılmıştır. Veriler, "Çevrim İçi Öğrenme Hazırbulunuşluk Ölçeği" kullanılarak toplanmıştır. Yapılan güvenilirlik analizi sonuçlarına göre; bilgisayar ve internet kullanım özyeterliği boyutunun cronbach alpha değeri 0.816, özgüdümlü öğrenme boyutunun cornbach alpha değeri 0.800, öğrenen kontrolü boyutunun cronbach alpha değeri 0.703, öğrenme motivasyonu ölçeğinin cronbach alpha değeri 0.831, çevrim içi iletişim özyeterliği ölçeği cronbach alpha değeri ise 0.804 olarak belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler hem betimsel istatistik tekniklerinden ortalama, standart sapma, frekans ve yüzdelikler hem de çıkarımsal istatistik teknikleri ile incelenmiştir. Çevrim içi öğrenme hazırbulunuşluk ölçeğinin demografik özelliklere göre kıyaslanması için Bağımsız Örneklem t-test, Tek Yönlü Anova ve Pearson Korelasyon testlerinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular Türkçe öğretmeni adaylarının ortalamanın üstünde bir hazırbulunuşluk seviyesine sahip olduğunu göstermiştir. Diğer yandan, öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeylerinin en yüksek olduğu boyutun "Bilgisayar/İnternet Özyeterliği" boyutunda olduğu görülürken en düşük hazırbulunuşluk boyutu ise "Çevrim İçi İletişim Özyeterliği" boyutu olmuştur. Çıkarımsal istatistik analizi sonuçları bazı demografik özellikler ve ölçek alt boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar olduğunu göstermiştir. Yaş ile sadece özgüdümlü öğrenme alt boyutu arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Katılımcıların öğrenim gördükleri üniversite ile öğrenen kontrolü, motivasyon ve çevrim içi iletişim özyeterliği alt boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklar bulunmuştur. Daha önce uzaktan eğitimle ders alma tecrübesi ile öğrenen kontrolü, özgüdümlü öğrenme, motivasyon ve çevrim içi iletişim özyeterliği alt boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar bulunmuştur. Evde bireye ait bilgisayar olması durumu ile öğrenen kontrolü, bilgisayar/internet özyeterliği, motivasyon ve çevrim içi iletişim özyeterliği alt boyutları istatistiksel olarak anlamlı bir farklar bulunmuştur. Evde sınırsız internet bulunması durumu ile öğrenen kontrolü, bilgisayar/internet özyeterliği ve çevrim içi iletişim özyeterliği alt boyutları istatistiksel olarak anlamlı bir farklar bulunmuştur. Son olarak, cinsiyetin anlamlı bir yordayıcı olmadığı sonucuna varılmıştır.