Özet:
Günümüz çağının ihtiyaç duyduğu insan modelinin yetiştirilmesinde, problem çözme, oldukça önemli bir yere sahiptir. Amacına uygun olarak tasarlanmış problemlerin kullanılması, matematik derslerinde belirlenen hedeflere ulaşabilmede fayda sağlamaktadır. Ülkemizde akademik başarının, genel olarak merkezi sınav sonuçlarıyla ilişkilendirilmesi, matematik derslerini bu sınav modellerinin etkisinde bırakmaktadır. 2017-2018 eğitim öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) temel eğitimden orta öğretime geçişlerde kullanılan sınav modelini değiştirerek, 8. sınıf öğrencilerine Liselere Geçiş Sınavını (LGS) ilk defa uygulamıştır. Bu çalışmayla, 8. sınıf öğrencilerinin gerçek yaşam problemlerini çözebilme başarıları ile akademik başarıları arasındaki ilişki incelenmek istenmiştir. Çalışmada, 2017-2018 eğitim öğretim yılının II. döneminin sonunda, Antalya ilinin Alanya ilçesindeki bir ortaokulun 8. sınıflarında öğrenim görmekte olan toplam 166 öğrenciye, 9 gerçek yaşam problemi ve 9 rutin problemden oluşan 18 soruluk açık uçlu problem testi uygulanmıştır. Veriler SPSS programında, bağımsız gruplar t-testi ve varyans analizleri ile değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonucunda; gerçek yaşam problemlerini çözebilmekte başarılı olan öğrencilerin, LGS'de, rutin problemler testinde, LGS matematik testinde ve okul matematik derslerinde daha başarılı öğrenciler olduğu gözlenmiştir.