Özet:
Ülkemizde ulaşım faaliyetlerinin büyük kısmı karayoluyla gerçekleştirilmektedir. Karayolu çok pahalı bir yatırımdır. Yollar inşa edildikten sonra gerekli kontrol ve bakım çalışmaları düzenli olarak yapılmazsa, planlanan hizmet ömrünü doldurmadan yenilenmesi gerekmektedir. Bu durum da. ekonomik olarak sınırlı kaynaklara sahip olan ülkemizde yol çalışmaları için yapılan harcamaların artmasına neden olmaktadır. Yol ağımız için oluşturulacak Üstyapı Yönetim Sistemi, sınırlı bir bütçe ile en fazla kazancı sağlayacak bakım ve iyileştirme programlarının oluşturulmasını sağlar. Bu tez kapsamında yönetim merkezi Antalya kentinde bulunan D-400 (Kaledran-Antalya-Dalaman), D650 (Antalya-Sandıklı) ve D-350(Antalya-Çavdır) devlet yollarının güncel üstyapı ve yüzey durumları ortaya konulmuştur. Çalışmanın gerçekleştirildiği yolların en büyük özelliği, ağır ticari taşıt trafiğinin yanısıra yoğun olarak turizm taşımacılığı yapılmasıdır. Arazi çalışmaları, Antalya kentinden itibaren radyal yönde ulaşımı sağlayan dört ana devlet karayolunun km. birimi duyarlılığında platform yüzeylerinin incelenmesi şeklinde gerçekleştirilmiştir. İncelenen 957 km. uzunluğundaki yolun D-400 Devlet Yolu kesiminde 85 km.'lik kısımda kaplama tipi asfalt betonudur. Bu kısımda üstyapı çalışmaları halen devam etmektedir Geri kalan 872 km.'lik yolda kaplama tipi yüzeyselkaplamadır. Değişik performans ölçütleri altında yol kesimleri incelenmiş, mevcut durum analizi yapılmış, gözlem ve fotoğraflama metodu ile üstyapı bozuklukları tespit edilmiştir. İncelenen 3 devlet yolundan yüzey bozuklarının dağılımı ve miktarı ile Yıllık Ortalama Günlük Trafiği en fazla olan D-650 güzergahı için Üstyapı Yönetim Sistemi oluşturulmuştur.