Özet:
Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının parçacık fiziğine ilişkin farkındalıklarını ve bilgi düzeylerini tespit etmektir. Aynı zamanda fen bilgisi öğretmen adaylarının parçacık fiziğindeki bilgi düzeylerinin yaş aralığı, cinsiyet, sınıf düzeyi ve tercih sırası gibi çeşitli değişkenler açısından incelemesi amaçlanmıştır.Araştırma modeli ve araştırma deseni olarak sırasıyla Karma Yöntem ve Eş Zamanlı İç İçe Geçmiş desen kullanılmıştır. Bu çalışmaya 2017-2018 eğitim öğretim yılı bahar döneminde (II. Yarıyıl) Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Eğitimi A.B.D.'nda eğitimine devam eden tüm sınıflar düzeyinde 221 öğretmen adayı katılmıştır.Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan ve 5 maddeden oluşan Kişisel Bilgi Formu ile Tuzón ve Solbes (2016) tarafından geliştirilen ve 17 açık uçlu sorudan oluşan Parçacık Fiziği Bilgi Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Uygulama sonucunda elde edilen nitel ve nicel veriler uygun analiz yöntemleri ile analiz edilmiştir. Nitel verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Katılımcılar tarafından verilen cevaplar Tuzón ve Solbes (2016) tarafından hazırlanan yüksek seviye cevap (1 puan), orta seviye cevap (0,5 puan) ve düşük seviye cevap (0 puan) kategorilerine göre düzenlenip frekans-yüzde analizi yapılarak sunulmuştur. Nicel verilerin analizinde istatistik analiz programından yararlanılmıştır. Verilerin normal dağılım şartını sağladığı belirlenmiştir. Daha sonra Bağımsız-Gruplar T Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) uygulanarak sonuçlar elde edilmiştir.Nitel verilerin analizi sonucunda fen bilgisi öğretmen adaylarının parçacık fiziği hakkındaki farkındalıklarının ve bilgi seviyelerinin sınırlı düzeyde olduğu, bununla birlikte bazı temel fizik düzeyindeki kavramlara ilişkin kavram yanılgılarına sahip oldukları tespit edilmiştir. Nicel verilerin analizi sonucunda ise Fen Bilgisi öğretmen adaylarının Parçacık Fiziği Bilgi Değerlendirme Formundan elde ettikleri puanlar ile sınıf düzeyleri arasında anlamlı farklılıklar saptanmıştır. Bu anlamlı farklılıklar 2. sınıf düzeyi ile 1., 3. ve 4. sınıflar düzeyi arasında olup, 1., 3. ve 4. sınıflar lehine olduğu tespit edilmiştir.