Özet:
Bu araştırmanın amacı; Eğitim Yönetimi ve Denetimi yüksek lisans mezunu okul yöneticilerinin teknik özellikleri, insan ilişkileri ve kavramsal becerilerinin yönetsel etkililiğine olan etkisini, öğretmen algıları ile analiz etmektir. Yöneticilerin etkililik düzeylerini belirlenerek, eğitim yönetimi ve denetimi alanında aldıkları lisansüstü eğitimin yararı yorumlanacak ve öneriler verilecektir. Okul yöneticilerinin yönetsel etkililiği üç alt boyutta ele alınmıştır. Bu alt boyutlar; teknik beceriler, insan ilişkileri ve kavramsal beceriler olarak sınıflandırılmıştır. Araştırma Antalya ili Merkez ilçelerindeki resmî temel ve ortaöğretim okullarında görev yapmakta olan toplam 250 öğretmenin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Richard L. Andrews tarafından geliştirilen ve 1994 yılında Aksu tarafından Türkçeye uyarlanan "Okul Müdürlerinin Etkililiği" anketi kullanılmıştır. Anketin güvenirlik çalışmalarında iç tutarlık anlamında güvenirlik düzeyleri ve madde-test korelasyonları test edilmiştir. Standardize edilmiş Cronbach's Alpha katsayılarının ve madde-toplam puan korelasyonlarının, gerek anketin bütününde gerekse alt boyutlar düzeyinde, mükemmele yakın ve oldukça yüksek olduğu görülmüştür. Anketin geçerlik çalışmalarında, yapı geçerliğine yönelik olarak doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Elde edilen çıktılar kurulan DFA modelinde, veri-model uyumunun yüksek düzeyde ve manidar olduğunu göstermiştir. Verilerin analizinde parametrik olmayan istatistiki teknikler kullanılmıştır. Bu kapsamda her bir araştırma problemine yönelik hipotezler oluşturulmuş, bu hipotezler 'Mann-Whitney U testi', 'Kruskall-Wallis H testi' ve 'Tamhane çoklu karşılaştırma testi' ile test edilmiştir. Analizler sonucunda elde edilen bulgular göstermektedir ki; erkek müdürlerin, 16 yıldan fazla yöneticilik yapan müdürlerin ve aynı okulda 6 ile 10 yıl arasında yöneticilik yapan müdürlerin yönetsel etkililik düzeyleri diğer müdürlere göre anlamlı şekilde farklılaşmaktadır.