Abstract:
Son zamanlarda giderek daha fazla ilgi çekici hale gelen eleştirel düşünme, hem Türkiye'de hem yurt dışında birçok çalışmaya konu olmuştur. Çalışmaların ortak amacı, eleştirel düşünme becerilerini geliştirmenin farklı yollarını bulmaktır. Benzer şekilde, mevcut çalışma, mitolojik öykülerin ve eleştirel düşünme etkinliklerinin kullanımını araştırarak eğitime katkıda bulunmayı hedeflemektedir. Bu yarı-deneysel çalışmada araştırma grubunu, Akdeniz Üniversitesi İngilizce Öğretmenliği Bölümü'nde Sözlü İletişim Becerileri II dersini alan 39 birinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma deseni olarak tek gruplu öntest- sontest deseni kullanılmıştır. Nicel veriler Cornell Eleştirel Düşünme Seviye Z Testi (ön test) ile toplanmıştır. Beş haftalık (toplam 10 saat) mitoloji tabanlı eleştirel düşünme etkinliklerinin uygulamasından sonra, Cornell Eleştirel Düşünme Seviye Z Testi (son test), öğrencilerin ön ve sontest puanları arasında bir fark olup olmadığını anlamak amacıyla tekrar kullanılmıştır. Sonuçların analizi, ön test ve son test ortalama puanları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğunu göstermiştir. Cornell Eleştirel Düşünme Testinden elde edilen sonuçlara dayanarak, uygulamadan sonra öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerinde genel olarak bir iyileşme olduğu sonucuna varılabilir. İlginç şekilde, öğrenciler 7 alt beceriden 5'inde test puanlarını artırmalarına rağmen, bu alt becerilerin öntest ve sontest ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Bulgulardan çıkan diğer bir durum ise, öğrencilerin eleştirel düşünme testindeki sınav puanları ile yaşları ve ebeveynlerinin eğitim düzeyleri gibi bireysel özellikleri arasında anlamlı bir ilişki olmamasıdır.