Özet:
Bu çalışmanın amacı, 48- 72 aylık çocukların toplumsal cinsiyet kalıpyargıları ile ebeveynlerinin toplumsal cinsiyet algıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2017- 2018 eğitim öğretim yılında Antalya ilindeki okul öncesi eğitim kurumuna devam eden çocuklar ve ebeveynleri oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan çocuklar Antalya ilindeki on okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 48-72 aylık 307 çocuktan oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi basit seçkisiz örneklem yöntemiyle belirlenmiştir. Normal gelişim gösteren 48- 72 aylık yaş grubu çocuklardan oluşan katılımcıların 135'i kız, 172'si erkek çocuklarından oluşmaktadır. Çocukların %26.7'si 48- 59 ay yaş grubunda ve %73.3'ü 60- 72 ay yaş grubundadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Demografik Bilgi Formu", "Toplumsal Cinsiyet Kalıpyargılarını Ölçme Aracı" ve "Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin analizinde araştırma sorularına bağlı olarak betimsel istatistik hesaplaması yapılmış ayrıca tek faktörlü varyans analizi (ANOVA), T- testi, Tukey Testi ve Korelasyon Analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre annelerin toplumsal cinsiyet algıları ile babaların toplumsal cinsiyet algıları arasında pozitif yönde orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Çocukların toplumsal cinsiyet kalıpyargıları ile diğer tüm alt boyutları (görevler- işler, meslekler, oyuncaklar, oyunlar) arasında pozitif yönde yüksek düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Ancak anne ve babaların toplumsal cinsiyet algıları ile çocukların toplumsal cinsiyet kalıpyargıları arasında pozitif yönde düşük bir ilişki bulunmuştur.