Özet:
Bu çalışmada 2018-2019 eğitim-öğretim yılında 6 ve 7. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki temalar ve metin türleri incelenecektir. Ders kitapları öğretim programlarının uygulanmasında en temel kaynaklardır. Bu bağlamda kitaplar içinde yer alan temalar, metinler ve bu metinlerin türleri önem arz etmektedir. Çalışmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Farklı yayınevlerine ait 6. ve 7. sınıf ders kitaplarında bulunan temalar incelenmiştir. Aynı zamanda bu temalar içinde yer alan okuma metinlerinin türleri belirlenmiş ve bu türler aynı sınıf düzeyinde farklı yayınevleri arasında karşılaştırılmıştır. Ortak kullanılan temalardaki metin türleri üzerine de inceleme yapılmıştır. Farklı yayınevlerine ait ders kitaplarındaki temalar ve türler 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı'nda yer alan tema ve türler ile karşılaştırılmıştır. İncelenen ders kitaplarındaki okuma metinleri beş farklı Türkçe öğretmeninin de incelemesine sunulmuş ve ortaya çıkan metin türleri belirlenmiştir. Çalışmada 6. sınıflarda MEB ve Eksen yayınlarına ait ders kitapları ile 7. sınıflarda MEB ve Dersdestek yayınlarına ait ders kitapları incelemeye alınmıştır. İnceleme sonucunda aynı sınıf düzeyinde farklı yayınevlerinde birbirinden farklı türlerin kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Ortak temalarda kullanılan türlere bakıldığında farklı türlerin kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Özellikle bazı metinlerin türlerinin doğru belirlenemediği ya da metinlerin türlerinin özelliğini yansıtacak şekilde verilmediği görülmüştür. Bazı metin türlerinin de birbiri ile çok karıştırıldığı tesbit edilmiştir. Temalar açısından bakıldığında farklı yayınevlerinde birbirine yakın temaların kullanıldığı görülmüştür ancak temalar içinde yer alan bazı metinlerin içinde bulunduğu temalara uygun olacak şekilde yerleştirilmediği sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak temaların seçiminde, temaların içinde yer alacak metinlerin seçiminde ve metin türlerinin belirlenmesinde daha titiz davranılması gerektiği görülmüş ve buna yönelik önerilerde bulunulmuştur.