Akdeniz Üniversitesi DSpace

Kemer-Kumluca karayolunun KM 74+410-74+700 arası heyelan etüdü

Show simple item record

dc.contributor.author Akça, Ertuğrul
dc.date.accessioned 2021-09-27T15:23:20Z
dc.date.available 2021-09-27T15:23:20Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://acikerisim.akdeniz.edu.tr/xmlui/handle/123456789/4334
dc.description.abstract Dünya, devinimini sürdüren canlı bir varlıktır. Deprem, volkan patlamaları, heyelan gibi olaylar bunun göstergesidir. Bu olaylar canlıların ve mal kayıplarının olmadığı bölgelerde "doğal olay" niteliği taşırken, can ve mal kaybının olduğu bölgelerde "afet" olarak tanımlanmaktadır. Günümüzde bilimin ve teknolojinin hızlı ilerlemesine rağmen, zaman zaman doğa olayları afete dönüşebilmektedir. İnsanoğlunun doğanın dilini anlayıp, bilimin ışığında hareket etmesi sonucunda bu doğal olayların afete dönüşmeyeceği bir gerçektir. Bu nedenle mühendislik projeleri için yer seçerken bölgenin jeolojik, hidrojeolojik, mühendislik jeolojisi ve jeoteknik modellerinin doğru bir şekilde ortaya konması gerekli ve yeterlidir. 26 Şubat 2018 tarihinde, Antalya ile Finike arasında D-400 karayolunun 75. Kilometresinde heyelan meydana gelmiştir. Hareket eden kütle yaklaşık 100 m genişliğinde ve 800 m uzunluğundadır. Karayolunun hemen üst kısmında ve neritik kireçtaşlarında taç kesimi bulunan heyelan, eski kolüvyon malzemesi içerisinde ilerleyerek sonlanmıştır. Bölgede dört birim yer almaktadır; kiltaşı, kumtaşı, silttaşı, kireçtaşından oluşan Triyas yaşlı Çandır formasyonu (TRAÇ), kireçtaşı ile temsil edilen Jura-Kretase yaşlı Tekedağı formasyonu (JKt), ofiyolitik melanj içerikli Kretase yaşlı Kırkdirek formasyonu (Kkm) ve güncel çökellerden oluşan yamaç molozu (Qym). Bu çalışmada, heyelanın oluşum mekanizması ve iyileştirme yöntemleri araştırılmış; bunun için bölgenin topoğrafik özelliklerinin yanı sıra, litolojik birimlerin mühendislik ve jeoteknik özellikleri ile su durumu irdelenmiştir. Elde edilen mühendislik ve jeoteknik parametreler GEO5 yazılım programında kullanılarak, heyelan analizi gerçekleştirilmiştir. Analiz sonucunda; çalışma alanındaki yeraltı sularının drene olamadığı, hareketin temel nedeninin artan hidrostatik basınç olduğu anlaşılmıştır. Bu durumda; en iyi çözüm, proje inşası öncesinde karayolu güzergahını değiştirmek ya da mevcut durumda iyi bir drenaj sistemi yerleştirmek olurdu diye düşünülmektedir. Önlem, iyileştirmeden daha profesyonel ve daha mühendisçe bir yaklaşımdır. en_US
dc.publisher Akdeniz Üniversitesi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title Kemer-Kumluca karayolunun KM 74+410-74+700 arası heyelan etüdü en_US
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis en_US
dc.contributor.department Jeoloji Mühendisliği en_US
dc.contributor.consultantID Yasemin Leventeli en_US
dc.contributor.institute Fen Bilimleri Enstitüsü en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account